עמוד:284

איך אפשר לדעת אם אנשי נינוה באמת שינו את דרכיהם ו"עשו תשובה" מהלב ... ? מה יהיה המבחן ... ? גם כאן , אפשר להיעזר בדברי הרמב"ם , המציע את המבחן הבא : איזו היא תשובה גמורה ? זה ש ( בעבר ) בא לידיו דבר שעבר בו ו ( הפעם ) אפשר בידו לעשות - ( אולם הפעם ) פרש ( עזב ) ולא עשה מפני התשובה ... ( רמב"ם , הלכות תשובה , פרק ב הלכה ג ) או , במילים פשוטות : המבחן לתשובה אמיתית הוא כאשר אדם יעמוד לפני מקרה דומה למקרה שחטא בו בעבר , אבל הפעם , בעקבות התשובה - הוא יתנהג בצורה שונה ולא יחטא . לדיון בכיתה כעת , ננסה את המבחן על אנשי נינוה : נסו לדמיין את אנשי נינוה בפעם הבאה שתהיה להם אפשרות לגנוב , לדוגמה . האם , לדעתכם , הם יגנבו או לא ? סיכום ביניים יונה ניבא כי " עוד ארבעים יום ונינוה נהפכת . " כששמעו אנשי נינוה את הנבואה , הם פעלו מיד לתיקון דרכיהם . אז מה יקרה בעוד 40 יום ? בעמ' , 290 ראינו שרש"י מציע שתי אפשרויות להבין את המילה " נהפכת . " תזכורת : לפי אפשרות - 1 העיר תיחרב . לפי אפשרות - 2 אנשי העיר ישנו את דרכיהם לחיוב , מרע לטוב . וכך - העיר תינצל . 13 הפעולות של אנשי נינווה יביאו למימושה של המילה "נהפכת , " אבל ... באיזה מובן ? " נהפכת" במובן של "נחרבת" או במובן של " שינוי מרעה לטובה ? " הסבירו את תשובתכם . לדיון בכיתה רציתי לשאול , באופן כללי , לא רק לגבי אנשי נינוה , אלא לגבי אנשים בכלל . איך אפשר לדעת אם הם ביקשו סליחה "מהלב" ועשו תיקון אמיתי ? נדמה לי שהמבחן הוא פשוט : אפשר לדעת לפי התנהגותם - אם הם יחטאו שוב או לא ! למעשה , זה המבחן שמציע הרמב"ם ...

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר