עמוד:8

העת החדשה . ואולם , עד מהרה מלומדים הבינו שלשנת 476 אין משמעות בפני עצמה - שכן תהליך התפוררותה של האימפריה הרומית החל עוד קודם לכן - וקבעו את תחילת ימי הביניים לשנת 284 לסה"נ , עם ראשית כהונתו של דיוקלטיאנוס , קיסר האימפריה הרומית שחילק אותה לשניים - אימפריה מזרחית ומערבית ( מפה 2 עמ' . ( 12 היסטוריונים מאוחרים יותר קבעו כי ימי הביניים החלו עם גלי הפלישה הראשונים של שבטים גרמאניים לאירופה במאה השלישית , אשר זרעו הרס בתחומי האימפריה הרומית ( עמ' , ( 13-12 ואילו אחרים קבעו את ראשית ימי הביניים עם התנצרותה של האימפריה הרומית , בסוף המאה הרביעית בערך ( עמ' . ( 11 את סופה של התקופה יש המציינים בכיבושם של העות'מאנים את העיר קונסטנטינופול , בירתה של האימפריה הרומית המזרחית , בשנת 1453 לסה"נ , ובעליית ההומניזם ( עמ' ( 204 וגילוי העולם החדש במאה החמש עשרה ( עמ' . ( 235-226 היום מוסכם בקרב רוב ההיסטוריונים כי ימי הביניים נמשכו מסביבות המאה החמישית לסה"נ עד למאה החמש עשרה בערך . כלומר , אפשר לראות שהמושג “ ימי הביניים" מורה על תקופה ארוכה מאוד , המשתרעת על פני כאלף שנים . לפיכך נהוג לחלק אותה לשלוש תקופות-משנה : ימי הביניים המוקדמים ( מהמאה החמישית עד המאה העשירית , ( ימי הביניים התיכוניים ( מהמאה העשירית עד המאה הארבע עשרה ) וימי הביניים המאוחרים ( מאות ארבע עשרה וחמש עשרה . ( לעומת זאת , חוקרים קובעים את תקופת ימי הביניים בהיסטוריה של עם ישראל לפי אירועים אחרים . ימי הביניים בהיסטוריה של עם ישראל נפתחים בכיבושי האסלאם במאה השביעית , ומסתיימים עם עליית התנועה המשיחית של שבתאי צבי במאה השבע עשרה . לפני תקופה זו שלטו ביהודים ממלכות ואימפריות פוליתאיסטיות ( שמאמינות בכמה אלים , ( כגון הפרסים והרומים ; ואילו מתחילתה של התקופה , רוב רובו של העם היהודי ישב במסגרת מדינית אחת חדשה - האימפריה המוסלמית . שאר היהודים היו תחת שלטונה של הדת הנוצרית . כלומר , במהלך אלף השנים הללו ישבו היהודים בשטח שלטונן של שתי הדתות המונותאיסטיות ( שמאמינות באל אחד ) האחרות - האסלאם והנצרות . אף שהמאפיינים של תקופת ימי הביניים בהיסטוריה של עם ישראל שונים ממאפייני התקופה בהיסטוריה של מערב אירופה , בכל זאת יש ציר משותף לשתי ה"היסטוריות" - והוא ציר האמונה . העולם נתפס כמונע מכוח עליון , והחיים כולם התנהלו סביב האמונה . לאמונה ולדת ניתנה חשיבות מרכזית בחיי האדם , בקהילה ובחברה בימי הביניים . משום כך התקופה זכתה גם לכינוי “ תור האמונה . " קליאו , המוזה של ההיסטוריה על פי המיתולוגיה היוונית המוזות הן אלות האמנויות והמדעים . תשע המוזות הן בנותיו של זאוס , ראש האלים ; ואחת מהן , קליאו , היא המוזה של ההיסטוריה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר