עמוד:11

יצירת מילים על ידי הוספת מוספיות ההקטנה ון , ית למורה אחת הדרכים ליצירת שמות עצם היא צירוף של בסיס ומוספית . לדוגמה : חשמלאי - חשמל + אי ; מדען - מדע + ן ; ילדון - ילד + ון ועוד . המשמעות של שמות העצם נוצרת מהצירוף של שתי המשמעויות : זאת של הבסיס וזאת של המוספית . למשל : מדען - איש שעוסק במדע . המוספית ן מוסיפה למילת הבסיס מדע את המשמעות של בעל מקצוע ויוצרת בכך מילה בעלת משמעות חדשה . הנה קבוצות המשמעות העיקריות של מוספיות נפוצות : ן - בעל מקצוע או תכונה , למשל : תורן , פרדסן , חצפן אי - בעל מקצוע או תכונה , למשל : בנאי , מחסנאי , רמאי יה - מקומות , למשל : ספריה , נגריה , עיריה אוסף , קבוצה . למשל : צמחיה , אוזיה . ון - הקטנה , למשל : ילדון , כלבון , סרטון , פצעון . כתבי עת , למשל : עתון , שבועון , ירחון . אוסף , למשל : מלון , שירון , מחירון . ית - הקטנה , למשל : כוסית , כפית , צנונית . כלי רכב , למשל : מכונית , משאית , מונית . ות - שמות מופשטים , למשל : אזרחות , ציונות , התנהגות . י - שמות תואר , למשל : ימי , משפטי , חנוכי . כאן נדון במוספיות ההקטנה - ון , ית . במהלך המוצע כאן נותנים לילדים לגלות את התופעה בעצמם על פי דוגמאות , ולאחר גילוי התופעה הם יוכלו להשתמש בה ליצירת מילים חדשות פרי המצאתם . נותנים לילדים לקרוא את הקומיקס שבעמוד . 13 מבקשים מהם לרשום את המילים המודגשות - כל זוג מילים בשורה נפרדת - ולסמן בכל זוג את האותיות החוזרות ( למשל , דגל - דגלון . ( אחרי שסימנו את כל הזוגות מפנים אותם להסיק מסקנה מהסימונים שלהם - אילו אותיות נוספו על האותיות החוזרות ? ( האותיות ון . ( שואלים אותם אם הם יכולים להסיק מה התפקיד של התוספת הזאת לאור היכרותם עם המילים ( התוספת מציינת הקטנה . ( הסיומת הזאת נוצרה כדי לקצר קצת בשפה - במקום להגיד "דגל קטן" אפשר לומר גם "דגלון . "

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר