עמוד:3

מבוא הספר מדעי החיים לכיתה ז עוסק בתופעות , מבנים ותהליכים ביצורים חיים ( צמחים , בעלי–חיים ואדם . ( תחום מדעי החיים , הקרוי גם ביולוגיה , הוא ענף מדע המבוסס על עקרונות השיטה המדעית . כשאר ענפי המדע , מדע הביולוגיה מבוסס על תצפיות וניסויים , שבעזרתם מתפתחות תאוריות מורכבות המספקות הסבר מושכל לתופעות בטבע . מושאי המחקר בביולוגיה הם בעלי–החיים , הצמחים , החיידקים ושאר היצורים החיים , שאנו חולקים עמם את אזורי המחיה על–פני כדור–הארץ ואת המשאבים המצויים בו . המשותף לנו וליצורים חיים אחרים רב מאוד ומתבטא במאפייני החיים , בצורכי הקיום ובמבנה פנימי דומה . הספר מציג את מדע הביולוגיה בכמה רמות : ברמת המיקרו , יש התייחסות לתא , למרכיביו ולתהליכי החיים בו ; ברמת הביניים , הספר עוסק במערכות הגוף בדגש בתפקוד הגוף כמערכת המורכבת ממערכות שונות , כאשר מערכת ההובלה היא המקשרת והמתווכת ביניהן , ומאזן המים והחום ביצורים החיים מוצג ברמה מערכתית ; ברמת המקרו , היא הרמה האקולוגית , הספר עוסק במגוון המינים ובדרכים למיון היצורים החיים . כמו כן , הספר דן בהיבטים הביולוגיים של היצורים החיים בדגש במערכות גוף האדם . בהוראת נושאי הלימוד השונים מתבטאים רעיונות ועקרונות ביולוגיים מרכזיים כגון : . 1 אצל היצורים החיים יש אחידות בתהליכי היסוד , למרות השוני העצום בצורתם של היצורים החיים , בסביבת חייהם ובהתנהגותם . . 2 בכל היצורים אפשר לזהות מאפייני חיים ( ברמת התא וברמת היצור השלם ) דומים . . 3 יש רמות שונות של ארגון בטבע , החל בביוספרה וכלה באטום הבודד . . 4 יש שיטה מדעית למיון כל היצורים החיים . ספר הלימוד מאחד את כל הנושאים שנקבעו במסמך הסטנדרטים להוראה בכיתה ז . בספר נעשה ניסיון להציג לתלמידים את עקרונות הביולוגיה ואת מתודת החקר שלה . לספר הלימוד הכתוב נלווים מרכיבים נוספים והם : א . ספר לימוד דיגיטלי , בעל שכבות מידע ופעילויות שמתאימות למגוון תלמידים במגוון רמות ובמגוון סגנונות למידה . ב . מערכת אופק חט"ב ? מדע וטכנולוגיה : מאגר יחידות למידה והערכה מתוקשבות . ג . - LMS מערכת ניהול למידה למעקב אחר תוצרי התלמידים ולמתן משוב עליהם .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר