עמוד:9

מבנה הפרקים בכל פרק בספר התלמידים פוגשים מגוון טקסטים בנושא תוכן אחד . הטקסטים שייכים לסוגות שונות ולעולמות שיח שונים . התלמידים קוראים את הטקסטים , והפעילויות מכוונות אותם לשיחה על הטקסטים , להתמודדות עם התוכן ועם המבנה שלהם , להעשרת אוצר המילים , ולכתיבה בעקבות הטקסטים . התצלומים והאיורים המלווים את הטקסטים , מוסיפים טקסטים חזותיים , ובהם – המחשה וצבע . לכל פרק בספר יש מבנה קבוע : שער גרפי – כל פרק נפתח בשער ובו טקסט חזותי – תצלומים ואיורים . השער יכול לשמש בסיס לשיחת פתיחה בכיתה , ולהעלאת השערות בדבר התוכן של הפרק . " לפני שמתחילים – " ... ההקדמה מגלה לתלמידים את ההקשר של הטקסטים בפרק . בהקדמה משיימים את הסוגה של כל טקסט , וכך גם בהמשך – בקריאת הטקסטים . הטקסטים – בכל פרק טקסטים מסוגות שונות , אך לומדים בצורה מעמיקה רק סוגה אחת . פירוט הסוגות הנלמדות ראו בעמ ' . 18 הטקסטים והנושאים נבחרו לפי הקריטריונים האלה : עניין ורלבנטיות לתלמידים , התאמה לגיל התלמידים , הסוגה הנלמדת , מבנה שקוף של הסוגה , אורך הטקסט , ערכיות ( הנחלת ערכים רצויים , ( התאמה ללוח השנה ( חגים ) ולתכנית הבית-ספרית , וכן פוטנציאל לעבודה על הבנה , על הבעה , על אוצר מילים ועל לשון . חלק מן הטקסטים הם אותנטיים ומובאים בשלמותם , וחלק מהם מעובדים . לכולם ניתן עיצוב גרפי המתאים למוסכמות הסוגה . הפעילויות – לכל טקסט בפרק יש פעילויות רבות , העוסקות בהבנתו , בהפקת מידע ובארגונו מחדש , במבנה הסוגה ובמאפייניה , בכתיבה בעקבות הטקסט או בהבעה בעל פה ובבירור אוצר מילים . כמו כן יש פעילויות לשון , העוסקות במרכיבים הלשוניים האופייניים לסוגה . המורים יוכלו להוסיף פעילויות על פי הדגמים המוצעים בספר , או לגרוע פעילויות במהלך הלימוד , על פי צרכי התלמידים ועל פי הזמן העומד לרשותם . לסיכום רוב הפרקים יש פעילות גדולה – פעילות מסכמת , שהיא משימה המובילה לקראת תוצר , כגון : שלט , ראיון וכתיבה של תולדות חיים , יצירת ספר זיכרונות כיתתי , הכנת תמונה בעקבות שיר . המשימה מסכמת את הידע , ואת המיומנויות שנרכשו בהתאם לסוגה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר