עמוד:11

פעילויות "מקרוב ומרחוק" אינן פעילויות חובה . המורה יפעיל את שיקול דעתו ויביא בחשבון את אוכלוסיית התלמידים , את הדינמיקה בכיתתו , ואת הזמן העומד לרשותו . " עיון ראשון" זוהי הקריאה הראשונה של הטקסט שדרכה מכירים התלמידים את הסיפור . על התלמידים להבין את עיקרי הסיפור ו מה מסופר , מה נאמר , מה קרה , מי הן הדמויות , היכן התרחש הסיפור וכדומה . לשאלות יש בדרך כלל תשובות בטקסט . הרעיון הוא שלפני שהתלמידים מנתחים את היחידה לעומק ולפני שהם מביעים את דעתם , עליהם לדעת , להכיר ולהבין את התוכן , כלומר את עיקרי הדברים שביחידה . לצד "עיון ראשון" מופיעים פירושים של מילים קשות . תלמידים שעבורם ה '' עיון הראשון '' הוא מיותר , יכולים לרפרף על השאלות ולהמשיך ל '' עיון מעמיק . " תלמידים שמתקשים ב"עיון ראשון" יתקשו עוד יותר בהמשך , ולכן על המורה לבדוק שהתלמידים אכן שולטים בו . אפשר ללמד ברצף את כל ה"עיון ראשון '' בכל חלקי הפרק או היחידה . " עיון מעמיק" כאן נערכת היכרות מעמיקה יותר עם הטקסט . הפעילויות מרחיבות ומעמיקות בדברים המהותיים ביותר שביחידת הלימוד ; הרעיונות , המושגים , האמצעים האמנותיים , הפרשנויות והמיומנויות . לחלק מן השאלות יש תשובה בטקסט , חלק מן התשובות משתמעות מתוך הטקסט , וחלק מן התשובות קשורות לעמדות ולדעות של התלמידים . " העיון המעמיק" מתייחס בדרך כלל לפסוקים המגדירים את היחידה . ב"עיון המעמיק" האחרון יש גס התייחסות אל הפרק השלם . אמנם השאלות בחלק זה מיועדות לכל התלמידים , אך ברור שחלק מהתלמידים יתקשו להשיב על חלק מהשאלות . על המורה להפעיל שיקול דעת ולהחליט אילו שאלות לבחור לתלמידיו השונים . < הצעה למורה להתאמת השאלות לתלמידי כיתתו : לפני שמבקשים מהתלמידים לענות על השאלות ב"עיון המעמיק / ' מוצע למיין אותן לשלוש קבוצות : א . שאלות שלדעתכם מתאימות לכלל תלמידי הכיתה - על אלה יענו כל התלמידים . ב . שאלות שלדעתכם מתאימות לק לתלמידים שרמתם גבוהה - באלה תאתגרו ( או תחייבו ) את התלמידים שמסוגלים ורוצים לענות עליהן . ג . שאלות שלדעתכם אינן מתאימות לאף אחד מתלמידי הכיתה ( כולם יתקשו בהן ) - ותרו עליהן . למותר לציין שיש שאלות שהמורה יכול להחליט שלא לעסוק בהן משיקוליו הוא .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר