עמוד:37

המלאד ; הסיפור המקראי מדגיש כי מלאך ה' נראה אל משה מן הסנה ואילו האמן בחר שלא להתייחס לנוכחות מטאפיזית בציור , ועל כן מלאך ה' אינו מופיע בו . ז העלו בכיתה את השאלה : מה לדעתכם הייתה התגובה של משה להופעת הסנה הבוער ? האם תגובה זו באה לידי ביטוי בציור ל האם הייתם בוחרים לצייר אחרת את תגובתו של משה ? עמי , 34 "רועה צאן , " ליאו רוט משה משול לרועה הצאן של עם ישראל המוליכם במדבר ודואג לכל צורכיהם . הציור של ליאו רוט אינו מתייחס לסיפור המקראי , אולם בחרנו להציגו משום שהוא מבטא תכונות אחדות של רועה הצאן : א . רועה הצאן מחזיק בידו טלה קטן ובכך מבטא אחריות כלפי החלשים בחברה והתייחסות אישית לכל אחד מהפרטים , כאילו היה אביהם . ב . רועה הצאן ממוקם במרכז הקבוצה ושאר הפרטים מצויים בקרבת מקום . מרכזיותו של רועה הצאן מלמדת על שותפות הגורל שבין המנהיג ובין שאר הפרטים . ג . עיניו של רועה הצאן נשואות קדימה ואילו עיניהם של העיזים תרות אחר מזון בנוף המדברי . תכונה זו מעידה על עמידה על המשמר של רועה הצאן . הוא המגן של הקבוצה ועל כן אינו יכול להוריד את עיניו לרגע . כמו כן , נשיאת העיניים קדימה מלמדת על החזון של רועה הצאן . הוא המוליך את הקבוצה , ועליו לדעת לאן הוא הולך ולשם מה . < מומלץ לשאול את התלמידים אילו מהתכונות שהוזכרו מאפיינות את דמותו של משה כמנהיג ! עמי , 47 "ציפורה ומשה , " נחום מוזס בציורו של מוזס יש התרחשות דינמית של צורות , כתמים וקווים . ניתן לזהות דימויים כלשהם הלקוחים מהמציאות אולם אלו אינם ברורים וזהותם אינה חד-משמעית . כמעט שלא ניתן להבחין בדמויות או בסיפור בציור זה . הדמות היחידה הנראית בציור היא דמות המוטלת על הארץ . האם זהו משה שאותו ביקש אלוהים להמית ? האם זהו בנו של משה ? היכן ציפורה בציור ? הסיפור המקראי מעלה תמיהות ושאלות רבות : מדוע פגע ה' כשליחו משה , רגע לפני השליחות ? מדוע דווקא המילה היא המצילה את הפגוע ? מיהו הפגוע ? נראה כי הכאוס המופיע בציור מביא לידי ביטוי את אותן השאלות העולות מסיפור כה קשה . הדמות המוטלת שכובה צבועה באדום ( האם זהו הדם (? והיא העדות היחידה לטרגיות של הסיפור . < בהשוואה לציור בעמוד , 33 בציור זה קשה לזהות את הסיפור . אילו אלמנטים מהסיפור המקראי נכנסו לציור ? כיצד מבטא הציור את האווירה שבסיפור המקראי ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר