עמוד:53

משתמש פרעה מעידים על כניעתו ועל מצוקתו : "קומו צאו , " "לכו . " פרעה מבקש ממשה ואהרון שיברכו גם אותו בשעה שהם עובדים לאלוהים . בקשתו מלמדת על התממשותה של אחת מן המטרות של מכות מצרים - ללמד ולהוכיח את גדולתו ואת ייחודו של ה' אלוהי ישראל בקרב המצרים ( שאלה . ( 20 תגובתם הנמרצת והנחפזת של העם בפסוק 34 מובנת , שכן פרעה הבטיח פעמים רבות בעבר לשחרר את העם ולא עמד בהבטחתו , וכעת , משהבטיח , ממהרים ישראל להימלט לפני שיחזור בו ( הצעה לדיון לשאלה . ( 21 סיבה נוספת להיחפזותם של בני ישראל היא תגובת המצרים אשר לוחצים עליהם למהר ולעזוב את מצרים ( שאלה 22 א . ( לא בכדי השורש שבו מתואר הלחץ המצרי הוא חז '' ק . נבואתו של ה' על הצלת ישראל מיד מצרים דיברה על יד חזקה , והנה , השורש חז"ק חוזר בתיאור יציאת ישראל ממצרים ( שאלה 22 ג . ( אם יהיה זה שנית , אל יהיה זה אחרת ! פרק יב הוא פרק ארוך ומורכב ומשולבים בו מושגים , כגון פסח מצרים , פסח לדורות , חג הפסח , חג המצות וקרבן הפסח . כל הפרטים הללו יחד בונים את המסד הסמלי להנצחת המאורע המרכזי שמסופר לקראת סוף הפרק ומתאר את אחד האירועים הגדולים והמרגשים ביותר בתנ"ך - ערב היציאה ממצרים . פסוקים רבים חוזרים ומתארים את גאולת ישראל ( פסי 51 , 37 , 34 , 31 ובעיקר . ( 42-40 < בעת לימוד פסוקים אלו מומלץ להדגיש את חשיבותו הרבה של אירוע יציאת מצרים . מומלץ לאפשר לתלמידים לבטא חוויות אישיות שלהם בקריאת הפסוקים . כמו כן , כדאי לחשוב על עבודה יצירתית שבאמצעותה יביעו התלמידים את חשיבות האירוע . קריאת תמונה עמי , 83 "פרעה משלח את ישראל , " גוסטב דורה בציור נראה פתח ארמונו של פרעה רגעים ספורים לאחר מכת הבכורות ו "ניקם פרעה לילה הוא לכלעבךיו ןכל-מצרים ותהי צעקה גדלה במצרים כי-אין בית ^ שר אין-שם מת . ויקרא למשה ולאהרן לללה וי י אמר קומו צאו מתוך עמי גם-אולנם גס-בני ישראל ולכו עבדו את-הי כדברכם . גם-צאנכם גם- קחו י 3 קלכם כ ^ שר דבךו ^ נס ולכו וברכתם גס-אתי" ( שמות יב , . ( 32-30 שרידים למכת הבכורות ניתן לראות בדמות נטולת החיים מצד שמאל למטה . דורה יוצר ניגוד בין העמודים הגדולים המעידים על יציבות שקרית ועל הכוח המדומה של מצרים ובין הסבל שעובר על האנשים עצמם . הניגוד מעלה את השאלה- מה ערך יש להם לעושר המצרי ולכוח המצרי לנוכח סבל בני האדם ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר