עמוד:122

במדבר פרק ב , פסוקים 21-14 נושאים לעיון מעמיק ( עמ' 00 נ ) לשכנע את מלן אדום בני ישראל מגיעים לאדום ומעוניינים לעבור דרכה אל ארץ כנען . הם מתכוונים להשיג בדרכי שלום את אישורו של מלך אדום לעבור בארצו ( שאלה . ( 25 כדי לשכנע את מלך אדום הם מציגים עצמם כאחים לעם האדומי ובעלי מוצא משותף אתם . כמו כן , הם פונים אל מלך אדום בנימוס היאה לפנייה למלך . כדי לעורר רגשות אמפתיה ואולי אף רחמים אצל מלך אדום מזכירים לו השליחים את התלאות שעברו ממצרים ועד כאן . בהזכירם את יציאתם ממצרים הם מדגישים את ישועתו של ה' ואת היותם מוגנים על-ידו . לבסוף מתייחסים ישראל בכבוד לגבולות ממלכת אדום ומציינים כי הס מתכוונים לעבור באדום אך ורק בדרכי שלום ולא במלחמה . בני ישראל מדגישים כי הם מכבדים את השדות , את הכרמים ואת המים של ארץ אדום וכי אין בכוונתם להשתמש בהם . בפנייה השנייה למלך אדום מדגישים בני ישראל כי אם בכל זאת ישתמשו במים , הם ישלמו עבורם . גם מלך אדום וגם בני ישראל יודעים שמים הם מצרך יקר ונדיר באזור מדברי כמו אדום , ולכן הצהרה שלא ישתמשו במים אינה יכולה להתקבל על הדעת . מכאן נובע ההבדל בין הפנייה הראשונה למלך אדום לפנייה השנייה , המציאותית יותר . בפנייה זו אומרים בני ישראל שישתמשו במים , אבל ישלמו עבורם ( שאלה . ( 27 בקשתם של בני ישראל ממלך אדום בנויה מכמה מילים מנחות ושורשים מנחים שמטרתם להבליט את המסר . השורש המנחה עב"ר מופיע בסיפור שבע פעמים כדי להדגיש את מטרת הבקשה ו מעבר ולא כיבוש , מעבר ולא התנחלות ( שאלה . ( 26 המילה גבול חוזרת שלוש פעמים כדי לחזק את בעלותו של מלך אדום על גבולות ארצו . מלך אדום אינו נענה לבקשתם של בני ישראל , יתרה מזאת , הוא מאיים עליהם ואף מממש את איומו לתקוף את ישראל . תגובתם המיידית של ישראל היא : 'עיט י ^ ראל מושליו . ישראל מניחים לאדום ועוזבים את המקום ( שאלה . ( 29 רש '' י מסביר תגובה זו על פי הציווי בספר דברים האומר שאין להתגרות באדום . מכיוון שמלך אדום לא הניח להם לעבור בארצו , לא יכלו ישראל לעשות דבר ועזבו ( ראו '' משהו על ... מדוע לא עברו ישראל בארץ אדום לפי ספר דברים" בעמוד . ( 200

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר