עמוד:128

במדבר פרק כא , פסוקים 35-21 נושאים לעיון מעמיק > עמ' ( 213 כובשים את עבר הירדן המזרחי בני ישראל מגיעים לממלכתו של סיחון מלך האמורי ומבקשים לעבור בארצו , כפי שביקשו ממלך אדום ( במדבר פרק כ . ( כדי לשכנעו לעבור בדרכי שלום הם מבטיחים לו שילכו בדרכים הראשיות ולא ייגעו בשדות , בכרמים ובמים , הבטחה המזכירה את דבריהם למלך אדום ( שאלה . ( 22 סיחון יוצא להילחם בישראל . הסיבה להחלטתו לצאת למלחמה אינה מצוינת במקרא , אבל יש לשער שזוהי תגובתו הטבעית של מלך שעל גבולו יושב עם רב המאיים להיכנס לארצו ( שאלה 24 סעיף א . ( בספר דברים פרק ב נאמר כי ה' הקשה את לבו של סיחון כדי שבני ישראל יכבשו את ארצות האמורי ( שאלה 24 סעיף ב . ( עד שסיחון מתקיף את ישראל דומה הסיפור בפרטיו לסיפור הבקשה ממלך אדום . מכאן והלאה יתגלגלו הדברים אחרת . בני ישראל נמנעו ממלחמה עם מלך אדום , אך במקרה של סיחון , מלך האמורי , הם משיבים מלחמה שערה וכובשים את כל ערי האמורי ממזרח לירדן , כולל העיר הגדולה חשבון . נראה כי הסיבה להבדל נעוצה בהבטחה האלוהית שארצות האמורי יינתנו לבני ישראל . משה מבקש לעבור בארץ האמורי ללא מלחמה , אך כאשר סיחון מסרב , בני ישראל נלחמים ונוחלים ניצחון מפואר , המודגש באמצעות המילה "כל" ( שאלה . ( 25 כדאי לציין כאן כי על פי מסורות אחרות במקרא כיבוש עבר הירדן לא אירע בהתקפה אחת אלא לאורך זמן רב ובהדרגה , וכן כמה מנהיגים שונים הובילו את העם במסעות הכיבושים האלה . המשל המופיע בפסוקים מביא טענה היסטורית ובה נאמר כי לא בני ישראל הם שכבשו את מואב אלא סיחון מלך האמורי . בני ישראל כבשו את ממלכתו של סיחון , שבה היו כלולים שטחים שבעבר היו שייכים למואב . דברים אלו נאמרים על דרך המשל וייתכן כי כיבוש מואב בידי סיחון היה אירוע חשוב ביותר באותה תקופה , עד כדי כך שחובר לו משל , אשר מצא את מקומו במקרא . המלחמה בסיחון ובעוג היא פתיח למלחמות הכיבושים של יהושע בן נון . ההבטחה האלוהית קורמת עור וגידים .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר