עמוד:130

במדבר פרק כב , פסוקים 20-1 נושאים לעיון מעמיק > עמ' < 2 " לקלל או לא לקלל ל המואבים פוחדים מפני בני ישראל ואולי בצדק . בהתקרבם לארץ כנען , מאיימים בני ישראל על עמים שונים כגון אדום ועמי האמורי . בני ישראל מונים מספר רב של אנשים הנזקקים למיס ולמזון ו " עתה ילרוכו הקןהל את-כל-קזביבתינו כלח י ך השור את ירק השדה" ( פס' . ( 4 מדברים אלו אפשר להבין את הפחד של מואב מפני בני ישראל ( שאלה . ( 9 כמו כן , ניתן לומר שהחשש של מלך מואב נובע מדוגמאות שעליהן שמע ממקומות אחרים ו אדום , ערד וממלכת סיחון . ניכר כי לבלק מלך מואב דעה שלילית על ישראל והיא הגורמת לו להשוותו בזלזול לשור המלחך את השדה , לא בשל הנמשל לבדו אלא בשל הלעג המצוי בבסיסה של השוואה זו . בלק מלך מואב שולח מלאכים לבלעם בן בעור ומבקש ממנו לקלל את עם ישראל . דבריו של בלק לבלעם מנוסחים ברטוריות , הנועדה לשכנע את בלעם ( שאלה . ( 10 הוא פותח בהצגת הסיבה לבעיה והיא שעם ישראל יצא ממצרים . הבעיה המתוארת מיד לאחר מכן היא כפולה , העם רב מאוד והוא יושב בגבולות ארץ מואב . משהציג את הבעיה , הוא פונה לבקשת עזרה מבלעם שיקלל את ישראל ומסיים בשבח לבלעם עצמו , שקללותיו וברכותיו מתגשמות . בנאומו פונה בלק הן לרגשותיו של בלעם ( בהצגת הבעיה ) והן לאגו שלו ( בדברי החנופה . ( בלעם החוזה יודע שלקלל את ישראל אינו עניין של מה בכך ופונה לה' כדי לקבל את אישורו . בפנייתו לה' הוא חוזר על דברי בלק , אך מחסיר פרטים אחדים ( תופעה זו נקראת בשם- חזרה מגמתית , שאלה . ( 11 בלעם מפחית מעוצמת הפחד שבדברי בלק בהשמיטו את המילים : "והוא יש ב ממלי" ( פס' ( 5 וכן ו " כי-עצום הוא ממני" ( פסי . ( 6 כמו כן , מחליף בלעם את המילים f "נ ? ה-בו" ( פסי ( 6 במילים י "להלרום בו" ( פסי . ( 11 נוסף על כך משמיט בלעם את דברי השבח של בלק . כאמור , בלעם מרכך את דבריו של בלק באמצעות השמטת פרטים ושינוי דבריו ( שאלה 11 סעיף ב . ( מדוע הוא עושה זאת ? ייתכן כי מטרתו להעביר את פרטי הבקשה ללא הדגשת הפחד שמביע בלק . בלעם מתאר את הדברים תיאור נקי יותר ומעביר רק את המידע ההכרחי . הוא מציג את עצמו כאילו אינו מזדהה עם דבריו של בלק , אלא מתייחס אליהם באובייקטיביות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר