עמוד:156

הכסיל משלי פרק כו , פסוקים 12-1 עיון ראשון כיצד להתייחס לכסיל ו 12 פסוקים עוסקים בדמותו של הכסיל . כפי שראינו בפרק ט' - הכסילות היא הפך החכמה . החכמה , על פי משלי , היא הדרך הישרה , ומכאן הביקורת הנוקבת על הכסיל . כדאי לשים לב שהפרק מציג את היחס לכסיל מכמה היבטים ( שאלה : ( 1 א . יחס החברה לכסיל ו אין זה הגיוני להתייחס אל הכסיל בכבוד ( פסוקים , 1-2 פסוק . ( 8 ב . מחויבות החברה כלפי הכסיל ו יש לחנך את הכסיל , שכן בעזרת חינוך ראוי הוא יכול להשתנות ( פסוק . ( 3 ג . אזהרה לאדם הפרטי : אדם הבוחר בכסיל כשליחו או כעוזרו - ייכשל ( פסוק . ( 10 עיון מעמיק מדוע לא לכבד כסיל ? לפי כמה מהפתגמים לא כל אדם ראוי לכבוד . הכסיל - אינו ראוי לכבוד . מדוע ? הפתגם בפסוק 1 מסביר זאת בעזרת משל ( שאלה . ( 2 במשל מובאות תופעות שאינן הגיוניות - שלג בקיץ ומטר בעת הקציר . שתי התופעות הללו הן משל למתן כבוד לכסיל . הפתגם מביע בחריפות שהכסיל פשוט אינו ראוי לכבוד . ( אין כאן סיבה מפורשת אלא הסכמה שאין הגיון במתן כבוד לכסיל . מעניין לפתוח את המסר של הפתגם לדיון עם התלמידים . האם הם מסכימים אתו ? האם הם יכולים להבין את הסכנה שרואה בעל הפתגם במתן כבוד לכסילים ? האם יש סוג של כבוד שלדעתם כסילים ראויים לו ? לענות או לא לענות לכסיל ן זו השאלה פסוקים 5-4 עוסקים בשאלה האם לענות לכסיל או לא , אך הם מציגים עמדות הפוכות . האחד קובע כי יש לענות לכסיל והשני קובע כי אין לענות לו ( שאלה . ( 3 פרשנים רבים מיישבים את הסתירה בהסברם כי כל פתגם מכוון לסיטואציה אחרת , ולכן אין סתירה ביניהם ( שאלה . ( 4 את הבחירה של הכותב להביא שני פתגמים סותרים לכאורה זה בצד זה , ניתן להבין כעניין חינוכי - אחת הציפיות מהחכם היא שח ע להבין את הסיטואציה ולבחור כיצד לפעול בה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר