עמוד:5

החינוך הלשוני במשימות רבות אנו שולחים את התלמידים למילון או למקורות מידע אחרים ומבקשים מהם להסביר ביטויים , מילים ומטבעות לשון ולשלב אותם במשפטים , כותרות או סיפורים שעליהם לחבר בעצמם . מטרת המשימות האלה - לשפר את רמת האוריינות של התלמידים ולהעשיר את שפתם . משימות אלו מראות שהלשון המקראית - על אף הארכאיות שלה - משמשת את העברית המודרנית גם היום . שימו לב שבחלק ממשימות החינוך הלשוני אנו מבקשים מהתלמידים למצוא את השורש של מילים מסוימות . לפיצוח השורשים יש משמעות רבה להבנת העברית , הוראתה והדרך שבה אפשר להשתמש בה . '' הידעתם " ! בצדי העמוד מופיע מדי פעם בפעם קטע "הידעתם , " שנועד להרחבת הידע בתחום כלשהו הקשור לחומר הנלמד . המידע יכול להיות בנושאים היסטוריים , ארכיאולוגיים , מתחום החי והצומח , או לנושאים מתחום הספרות והלשון . "הידעתם" מרחיב את הדעת , יוצא מהמקרא וחוזר אל המקרא . לעתים , כמו בנושא החרם , הוא יכול לעורר דו-שיח מוסרי-חברתי . נושאים אלו רלוונטיים מאוד גם לימינו אלה , ולמעשה לכל זמן ולכל חברה . ? שאלות של מנהיגות , מהו המשטר הראוי , כיצד השלטון צריך לנהוג בנתיניו ועוד העסיקו את מחברי המקרא , כשם שהעסיקו את הפילוסופים היוונים ואת ההומניסטים האירופים בעידן הטרום מודרני . מובן שבימים אלו של שינויים באופי המשטר במזרח התיכון ושל שאלות על הנהגה ומנהיגות בארץ , סוגיות אלו מקבלות משנה תוקף . בחלק מהמשימות הספר מעודד את התלמידים להתעניין בשאלות אלו בנגיעה לחיי היום-יום שלהם , לאירועים אקטואליים בארץ ובעולם ולהיסטוריה ולמורשת של מדינת ישראל והציונות . מומלץ להעלות את כל שאלות המנהיגות לדיון רציני בכיתה ולעודד את סקרנות התלמידים להבחין ברלוונטיות של שאלות אלו למציאות חיינו היום . לצד המשימות בספר מומלץ לשלוח את התלמידים ללמוד את ההיסטוריה של מנהיגי העבר במקורות מידע שונים ( אנציקלופדיות , אינטרנט , ספרות ועוד ) ולעודד אותם להתעניין באירועי היום בעיתונות הכתובה והאלקטרונית . מובן ששיעורי המקרא עצמם אינם מתאימים לדיון בכל ההיבטים הללו , אך מכיוון שהנושא רלוונטי לכל תחום , אפשר להתייחס אליו גם במסגרות אחרות - ובעיקר בשיעורי חברה וחינוך ובשיעורי היסטוריה . המטרה העקרונית של ההרחבה בעניין המנהיגות היא כפולה ו עידוד סקרנותם של התלמידים ופיתוח חשיבה ביקורתית והיסטורית כלפי אירועי היום י והארת העובדה שמחברי המקרא עסקו בשאלות חברתיות המעסיקות חברות עד ימינו אלו , ובכך הרלוונטיות הבלתי משתנה של המקרא .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר