עמוד:22

שופטים פרק ט - פרשת יותם ואבימלן ומשל יותם מומלץ לעקוב אחר השיטה בספר הלימוד ובחלוקה הנושאית , ולהקפיד על סדר הלימוד הזה ן א . הרקע לפרשה : המלכת אבימלך על אנשי שכם . ב . משל יותט : יש ללמד את משל יותם בעזרת הטבלה ( עמ' 96 בספר הלימוד . ( המשל מספר שדווקא העצים התורמים לבני אדם - נותנים לו צל ומזון - לא היו מעוניינים למלוך . לעומת זאת , העצים שאינם תורמים מאום לאדם ואף מסכנים אותו ( בהיותם מועדים לשריפה ) - מעדיפים למלוך . ג . הנמשל - הפרשנות למשל : מה הייתה כוונתו של יותם ? מה משמעות הדברים לגבי ימינו אלה ? לאחר הסבר המשל עצמו יש להבהיר לתלמידים את הנמשל ( עמ' 98 בספר הלימוד ) ו מי שיוצר , מי שמועיל וחשוב לבני האדם , אינו רודף שלטון ושררה , ובדרך כלל מעדיף להמשיך בחיי היצירה שלו . לא פעם קורה , שדווקא גורמים בלתי מועילים הם החותרים אל השלטון , וכאשר הם נמצאים בשלטון , הם אינם יכולים , ואולי גם אינם רוצים , להועיל לבני האדם , והם משתמשים בכוח ובשררה בדרך הגורמת נזק וחורבן . המסר הוא שבעלי שררה לא תמיד בוחרים בתפקידי הנהגה מתוך דאגה לטובת העם שאותו הם שואפים להנהיג . נהפוך הוא י פעמים רבות אנשים מבקשים להנהיג מתוך כוחניות ואהבת השררה . חשוב לדבר על משמעויות אלו גם לגבי החברה הדמוקרטית - בעיקר בימינו אלו . שופטים פרק ח - פרשת אבימלן אבימלך היה בנו של גדעון . אמו הייתה פילגשו של גדעון , ובשל כך היה מעמדו נחות ממעמד אחיו , והם היו רשאים לשלול ממנו את חלקו בירושת אביו . בני משפחת אמו , שהיו מנכבדי שכם , חברו אליו וקיבלו עליהם את שלטונו . הם היו רגילים לשלטונו של מלך וקיוו שאבימלך יחזיר להם את כבודם - ושכם תשוב ותהיה עיר המלוכה . אבימלך הומלך , לאחר שרצח את בני משפחת אביו , אך מצא את מותו במצור על שכם . אבימלך לא נמנה עם השופטים הנזכרים בספר שופטים , ואין הוא מכונה לא שופט , לא מושיע ולא מלך . והיכולת לנהל מלחמה ולרדוף את האויב עד לניצחון השלם . גדעון מגלה , אם כן , תכונות של מנהיג היודע מצד אחד לפתור סכסוכים במשא ומתן ובפשרנות , ומצד אחר - מצטיין במאבק ובמלחמה . שתי התכונות חשובות לכל מנהיג ומבהירות מדוע ביקש העם להמליך עליו את גדעון למלך ( שופטים ח . ( 23-22 יש להתעכב על עניין זה בדיון הכיתתי כ"הכנה" לספר מלכים . ואלו הן כמה מן השאלות שכדאי לשאול את התלמידים 1 מדוע ביקשו בני ישראל מגדעון להיות עליהם למלך ? מה ההבדל בין שלטון השופטים לבין שלטון מלוכני ? כדאי להציע לתלמידים , ששלטונם של השופטים לא פתר את בעיות העם י מנהיגים קמו , ניצחו במלחמה ואז נעלמו - והמצב שב לקדמותו ( המחזוריות . ( בנקודת זמן זו בני ישראל חושבים שמלוכה - כשלטון יציב וקבוע - תפתור את בעיותיהם . האם אכן כך היה ? ח . תכונותיו של גדעון : תכונותיו של גדעון מרגע ההתגלות ואילך מוסיפות תוכן לנושא המנהיגות . עקשנות , תקיפות , יכולת להרגיע את מתנגדיו , קיום הבטחות , נקמה ואפילו אכזריות נגד אויבים , וכל זה - מתוך ואמונה באלוהים . התלמידים יתבקשו להוסיף לאחר כל אירוע תכונות חדשות המתאימות למנהיג .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר