עמוד:36

שמואל א פרק יז : מלחמת דוד בגלית בפרק זה מתוארת עלייתו של דוד לגדולה בעקבות ניצחונו על גלית הפלשתי . יש להתמקד בתכונות שמגלה דוד בקרב זה ו אומץ , נחישות , גבורה , ביטחון עצמי , וגם - עזות מצח כלפי אחיו . פרק יז הוא פרק ארוך , ומשום כך מומלץ ללמד אותו בהתאם לחלוקה הנושאית המופיעה בספר הלימוד . כדאי להתעכב על העניינים האלה : א . מראית העין : בפרק חוזר ועולה עניין מראית העין . גלית גדול ומאיים , בעוד דוד נראה כילד קטן וחצוף , אך דוד מנצח כי ה' עמו . ב . דמותו של דוד כמנהיג ותכונות האופי המתגלות בפרק : דוד מתגלה כקר רוח , יוזם ובעל תושייה - אך גם כפזיז . התנהגותו איננה נובעת מחכמה דווקא אלא מפזיזות . חשוב לדון על הגבול הדק שבין אומץ לפזיזות , בעיקר לאור העובדה שפזיזותו של דוד ושיקול דעתו יביאו לו בהמשך הסיפור גם אסונות ( שמואל ב , יא-כ . ( חשוב לשים לב לדברי אחיו , אליאב , עם הגעתו של דוד לשדה הקרב ( יז . ( 28 דברי אליאב חושפים בפנינו את התכונות הטובות פחות של דוד , את אופיו החתרני לכאורה ומכינים אותנו להמשך קורותיו . ראו גם פירושי מילים ושאלות בעמ' 198 בספר הלימוד . ג . סתירות לכאורה וחזרה בזמן : פס' 15-12 סותרים את הפרק הקודם ( טו ) ו משפחתו של דוד מוצגת שוב , כאילו הקורא פוגש בה לראשונה . דוד הוא עדיין נער רועה צאן בשירות אביו , וכאילו טרם הגיע לחצר שאול כמנגן וכמשרתו האישי של המלך . בהמשך פרק יז שאול נוהג כאילו אינו מכיר את דוד . שימו לב לדיון בסתירות אלו בעמ' 195 בספר הלימוד . כדאי להדגיש בפני התלמידים , כפי שראינו בנוגע לדעות השונות על המלוכה , שספר שמואל מכיל בתוכו סיפורים רבים , ולעתים סותרים . מחבר הספר התבסס על מקורות שונים וכינס את כולם בספר שמואל . דיון זה יעלה שוב בפרק יט . ד . סיכום הפרק : חשוב לדון עם התלמידים בנושאים העולים מסיכום הפרק ( עמ' 202 בספר הלימוד . ( הסיפור על הנער האמיץ , עז המצח , המנצח גיבור ענק ואימתני בזכות תבונתו ותושייתו , מוגש לקורא בתבנית מוכרת מסיפורי עם בכל תרבויות העולם ( כמו תבנית לידת הגיבור , עמ' 126 בספר הלימוד . ( חשוב להדגיש את מקומו של הסיפור בתרבות המערבית ! סיפור זה היה לאבן דרך תרבותי ונעשה אחר הסיפורים המפורסמים במקרא , מפני שהוא מבטא שאיפות והנחות תרבותיות ללא גיל וללא זמן - ההיקסמות מנער שוליים העולה למרכז הבמה ומוביל קהל שלם , חשיבותה של תבונה ואמונה כנגד כוח הזרוע , חשיבותן של יוזמה ותושייה ושל היכולת לפתור בעיות - כתכונות המעידות על כושר מנהיגות . סיפור דוד וגלית שימש מקור השראה לאמנים חשובים , שעיצבו את פני התרבות המערבית . יש לשלב בדיון גם את יצירות האמנות ( עמ' 204-203 בספר הלימוד , ( המדגימות את השפעתם הרבה של סיפורי המקרא על תרבויות העולם , מעבר לתחום הלאום או הדת .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר