עמוד:3

מ ב ו א יחידה זאת מפנה את תשומת לב הילדים לטקס ממלכתי שהפך מסורת ביום העצמאות - הדלקת המשואות בהר הרצל במעבר מיום הזיכרון ליום העצמאות . האנשים שנבחרים מדי שנה להדליק את שתים-עשרה המשואות נבחרים מתוך שורות העם בשל תרומתם למדינה ולחברה . הטקס מדגיש את העובדה שגם ל " אנשים פשוטים " יכולה להיות תרומה ייחודית ומשמעותית . ביחידה זאת יתוודעו הילדים להליך הבחירה של מדליקי המשואות ולמעשים שונים של אנשים שהביאו אותם למעמד המכובד הזה . יחידה זו משלבת , אם כן , טיפול באקטואליה , מעורבות חברתית וציונות , ותוך כדי כך - התנסות אוריינית מושכלת בסביבה מתוקשבת . כדברי , Gunter Kress אנו נמצאים כעת במעבר מ " חברה מבוססת עמוד " ל " חברה מבוססת מסך . " חלק ניכר מהפעולות הקשורות לקריאה ולכתיבה , שאנו עושים היום , מתנהל בסביבה מתוקשבת . הקריאה והכתיבה מתקיימות היום ברובן בסביבה רב- ייצוגית : טקסטים ובהם קישורים לטקסטים או למידע במקום אחר , סרטונים , מילונים ואנציקלופדיות מקוונות , מצגות , קובצי קול ועוד . בסביבה זאת אנו לא רק קוראים באופן המסורתי , אלא קוראים , מתבוננים ומקשיבים בה בעת . אנחנו לא רק עוקבים בצורה רציפה וליניארית אחר המשמעויות שהטקסט מציע , אלא עוברים ממקום למקום , ממשפט בטקסט אחד למשפט בטקסט אחר , ממילה להגדרתה , מהגדרה לסרטון , והכול באופן מהיר וללא מאמץ מיוחד . גם תהליך יצירת הטקסט משתנה בסביבה הדיגיטלית . הכתיבה הנדרשת מתנהלת בטיוט מתמיד ( שינויים ותיקונים תוך כדי כתיבה , ( היא ארוכת טווח , משלבת ייצוגים גרפיים , יוצרת קישורים , ולעתים קרובות דורשת שיתופיות בין כותבים . מציאות זאת מעלה שאלות רבות אודות הוראת הכתיבה בבית הספר : אילו עקרונות נשארים על כנם , ואילו משתנים ? מה מקומו של הפרט בתהליך שהופך יותר ויותר קבוצתי ? האם אנו מדברים על " כתיבה " או על " יצירה / חיבור " של טקסט המשלב גרפיקה , קול , תנועה ? מה יכול לתרום בית הספר לתהליך שמתרחש מחוצה לו באופן מואץ ? Gunter K . ( 2003 ) . Literacy in the New Media Age . London : Routledge

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר