עמוד:10

חזרה היא עיקרון יסודי בספרות , ובעיקר בשירה . החזרה יוצרת ומדגישה משמעות בטקסט שירי . חזרה יכולה להתקיים בכל אחד מרכיבי הטקסט : חזרה על אותיות , חזרה על מילים ועל צירופי מילים , חזרה על חלקי משפטים או על משפטים שלמים . החזרה מסייעת ליוצר להעצים את החוויה . חזרה על מילים מסוימות , על צירופי מילים , או על משפטים מדגישה רעיון או הלך נפש שהיוצר רוצה להעביר . בשיר זה יש כמה חזרות : בראשית השיר החזרה היא לצורך השהיית הגילוי של מהות המציאה . החזרה על התבנית הפותחת במילה " לא " בשני הבתים הראשונים נועדה להגביר את הסקרנות והמתח של הקורא . חזרה על " חתיכה של שמים מצאתי ברחוב " ( בבית השלישי ובבית האחרון ) מטרתה להדגיש את המציאה , שהיא לכאורה פשוטה ויומיומית ( שנמצאה ברחוב , ( ואת הייחוד שלה ( כמשהו שבעצם אי אפשר למצוא . ( חזרה על מילים צמודות : " שברירים-שברירים , " " מה טוב לי , מה טוב . " בחזרות אלה המילים החוזרות צמודות זו לזו , וכך הן מעצימות את התיאור של קרן האור ואת תחושתה של הדוברת לנוכח ה " מציאה " שלה . חשוב להדגיש בפני התלמידים כי החזרות הן בחירה של היוצר . הוא מחליט במהלך הכתיבה מה הוא רוצה להדגיש לקוראים , ואחת הדרכים להדגשה היא חזרה על מילים או על צירופים . היוצר מחליט אילו מילים להדגיש , איפה וכמה פעמים . היוצרת משתמשת באמצעים אמנותיים נוספים כדי להביע את הרעיונות שלה : המצאה , או גזירה של מילים שאינן קיימות בשפה . בשירים ובסיפורים אפשר למצוא מילים בעברית שלא קיימות בשפה , למשל : המילה " שובבת " המופיעה בשיר ( בדומה למילה " נחמדת " בשירו של ביאליק " שלום רב שובך ציפורה נחמדת . (" לפעמים המילים האלה דומות למילים קיימות בשפה ( למשל : שובבה , נחמדה . ( הקוראים יכולים להבין את המילה החדשה בגלל קרבתה למילה האחרת שהם מכירים . יוצרים ממציאים מילים אלו לצורך חריזה או לצורך חגיגיות ומשחקיות , למשל : שובבת - מהבהבת . החריזה היא אמצעי שכיח בשירה . חריזה היא חזרה צלילית על תנועות ועיצורים , בדרך כלל בסיומות של שורות השיר . החרוזים מלווים את הילדים מגיל צעיר מאוד , הם מופיעים בשירים לפעוטות , והילדים נהנים מהם ואפילו מסוגלים להשלים חרוזים בעצמם . נראה שהאדם , בכל מקום וזמן , מפיק הנאה משחקית-אסתטית מהחריזה לצורותיה השונות . אך מעבר להנאה האסתטית והמוזיקלית שגורמת החריזה , אפשר לטעון כי מסרים נקלטים בזיכרון ביתר

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר