עמוד:8

בירור מילים מרכזיות המפגש של התלמידים עם מילים בטקסטים מהמקורות היהודיים הוא רכיב משמעותי בבניית המאגר התרבותי-לשוני של אדם יהודי בישראל ( על פי תכנית הלימודים בעברית . ( אנו ממליצים לברר עם התלמידים את משמעותן של המילים החשובות להבנה לפני הקריאה הן בעזרת ההקשר בפסוק שבו נמצאות המילים הללו , והן באמצעות מציאת מילים מאותה משפחת מילים שיעזרו בהבנה . הבירור יכול להיעשות גם באמצעות מילונים מודפסים ומקוונים . כהכללה אפשר לומר שמילים שכדאי ללמד לפני הקריאה הן מילים קשות הן מבחינת השורש והן מבחינת המשקל , מילים מרכזיות להבנת הטקסט , שאין בהן וסביבן רמזים להיאחז בהם כדי להבין את המילים . מילים שאינן מרכזיות אפשר לברר לאחר הקריאה באופן דומה . המפגש של התלמידים עם מילים בטקסטים מהמקורות היהודיים הוא רכיב אפשר גם להסביר מילים קשות החשובות להבנת הטקסט תוך כדי ההקראה שלו משמעותי בבניית המאגר התרבותי - לשוני של אדם יהודי בישראל ( על פי תכנית ולוותר על הבנת יתר המילים , כיוון שעומס רב מדי של מילים עלול להכביד על התלמידים . אפשר להבין טקסט בכללותו גם אם אין מבינים כל מילה ומילה בו , וחשוב שהתלמידים יפנימו עיקרון זה . המילים שבחרנו לפרש לפני או תוך כדי הקריאה במליאה : ותעז , ישחיתו , וידל . מילים אלו יוצרות את הרצף הענייני של הקטע : כבדה יד מדיין , מדיין השחיתו את היבול של ישראל , וכתוצאה מכך נעשו בני ישראל עניים . ותעז ( קשתה , נעשתה חזקה ) - מילה במשקל לא מקובל , במשמעות שאינה בשימוש היום , ואין רמזים לפירושה בטווח הקריאה הקצר שסביב המילה ( אפשר לקשור למושג 'רוח . ( 'עזה וישחיתו ( הרסו ) - המילה חשובה להבנת הטקסט כולו , כי אם לא מבינים את המשמעות שלה , קשה להבין מה עשו המדיינים לבני ישראל ( אפשר להסתמך על ידע קודם של המילה . ( 'שחיתות' וידל ( נעשו דלים ) - במילה אחת מוסבר מה קרה לבני ישראל כתוצאה מן הפעילות של מדיין . הם זועקים לשמיים כי הם נעשו עניים . קשה למצוא רמז לפירוש המילה בסביבתה הקרובה בטקסט .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר