עמוד:9

במליאה מסבירים את פירוש המילים : - רושמים על הלוח את הפסוק " ותעז יד מדין על ישראל " ומסבירים אותו . - רושמים על הלוח את המשפט " וישחיתו את יבול הארץ " ומבקשים מהתלמידים להסביר את המשמעות שלו על פי מילים אחרות מאותה משפחה . - רושמים את המשפט , " וידל ישראל מאד מפני מדין , " ומסבירים את פירושה של המילה וידל . אפשר להנחות את הילדים לחפש במילון את המילה דל ולנסות להבין על פיה את פירוש המילה וידל . קריאת הטקסט קוראים בקול רם בפני התלמידים את הפסוקים א-ו . מבקשים מהם לברר , תוך כדי האזנה ותוך כדי מעקב אחרי הכתוב , על מי מסופר בקטע . הערה דידקטית : אחת המטרות המרכזיות לעיסוק בטקסט המקראי בהקשר של החינוך הלשוני היא להביא את התלמידים להתמודדות עצמאית עם טקסט זה ( לקרוא , לדלות תכנים , לאתר קשיים , לשער פירושים , לחפש הבהרות והסברים , ( 'וכו כדי להגיע להבנת הטקסט ומשמעויותיו . שפת המקור המקראי היא קשה , ולכן יש להכין את הלומדים בשלבים לקראת השגת הדרגה הגבוהה של קריאה עצמאית ומדויקת . חשוב שהתלמידים שפוגשים את הטקסט המקראי מאז שהיו בכיתה ב יוכלו לקרוא בו בעצמם בהגיעם לכיתה ד . תפקיד המורה הוא לתת לתלמיד תמיכה : שיחה מקדימה על התכנים , פירושי מילים וביטויים שיופיעו בטקסט עוד לפני הפנייה אל הטקסט , בדומה למה שנעשה בקריאה של טקסטים אחרים . הקריאה תהיה דמומה , מכוונת לתכנים , למשמעויות . לפני הקריאה הדמומה של התלמידים , מומלצת קריאה של המורה , וכך תבוא לידי מימוש הפעלה של שני ערוצים : קריאה והאזנה . כדי לאפשר לתלמידים התמודדות והתנסות בקריאה קולית של הטקסט המקראי , מומלץ להפריד : בחלק מהשיעורים תהיה קריאה של המורה , ואחר כך התלמידים יעברו לפעילויות ובמהלכן הם יקראו שוב ושוב בקריאה דמומה ; בחלק מהשיעורים תהיה שיחה , יהיו הבהרות מילים ומושגים , ולאחר מכן התלמידים יופנו לפעילות ולקריאה דמומה עצמאית . בכיתות ממוחשבות אפשר להקרין את הסיפור המקראי המלווה בקריינות . מקראנט http : // kodesh . snunit . k 12 . il / i / t / t 0706 . htm - בחמ " ד - הקריאה בקול תביא לידי ביטוי גם את טעמי המקרא .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר