עמוד:8

סוגות טקסט שכנוע — מטרתו לשכנע ברעיון מסוים , ולכן יש בו דעה של המוען ( הכותב / ת . ( כדי לשכנע משתמשים , בדרך כלל , במבנה הטיעון : מציגים את הטענה , מביאים נימוקים ודוגמות לנכונותה , ומסיימים במסקנות או בהמלצות . בטקסט שכנוע יש אמצעים לשוניים לשכנוע , כגון : בפנייה לנמענים ( אתם , ראיתם , תחשבו , ( בשאלות רטוריות , בחזרות , במשפטים קצרים , בשימוש בסלנג ובדו–משמעות . טקסט מידע — מטרתו למסור מידע : עובדות , נתונים . בטקסט מידע יש בעיקר עובדות . בדרך כלל , אין רגשות , אין דעות , אין נוכחות של המוען ( הכותב / ת , ( ואין פנייה אל הנמענים ( הקוראים . ( טקסט לא רציף — טקסט לא מילולי , כגון : תרשימים לסוגיהם ( תרשים עוגה , תרשים עקומה , תרשים עמודות , ( טבלאות , מפות וגם תצלומים ואיורים . כדי להפיק מהם מידע יש לקרוא את הכותרות , ואת הנתונים השונים . כדאי להכליל , להשוות בין הנתונים ולהגיע למסקנות . קישוריות ביטויי הקישור מחברים בין משפטים ובין פסקות . בקריאה של טקסט כדאי לשים לב אליהם , כי הם חלק מרמזי התוכן של הטקסט . בכתיבה יש לקשר בין המשפטים ובין הפסקות בעזרת ביטויי קישור מתאימים . ראו טבלת ביטויי קישור בעמ' . 29 כתיבת סיכום כדי לכתוב סיכום כולל של טקסט , יש לקרוא את הטקסט קריאה מעמיקה , ולמצוא את הנושא הנדון של כל הטקסט . במקרים רבים הנושא הנדון של הפסקה נמצא בתחילת פסקה . מאתרים את הנושא הנדון המשותף לכל הפסקות , ומכלילים : כותבים את הסיכום במבט–על , "ממעוף . "הציפור יש לכתוב את ההיגדים הראשיים במילים שלכם , לקשר ביניהם ולהרחיב מעט לצורך הסבר . בכתיבת הסיכום יש להקפיד על המבנה המקובל של הסיכום . ציינו בפתיחה את "תעודת הזהות" - שם המאמר , שם המחבר / ת ושם הפרסום וכן את המטרה של הטקסט . בגוף הסיכום ציינו כיצד המחבר / ת מנסה להשיג את מטרתו / ה — מה הם הנימוקים , הדוגמות וכדומה . בסוף הסיכום - הוסיפו הכללה , משפט מכליל על תוכן הטקסט . בסיכום בורר מסמנים רק את הפסקות העוסקות בנושא הנדרש במטלה , ומסכמים רק אותן . טקסט מידע ומאפייניו ד"ר רמה מנור סיכום בורר שרון שני–ארבן

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר