עמוד:264

פרק ט ( פס' - ( 57-22 אבימלך - מלך !? בחלק הראשון של פרק ט קראנו על אבימלך , בנו של גדעון , שרצה להיות מלך . כדי לזכות במלוכה , הוא גייס את תמיכתם של אנשי שכם ועשה מעשה נורא - הוא רצח את כל אחיו ! את כולם למעט אחד , יותם , שברח . יותם התנגד להמלכתו של אבימלך . אבל , בניגוד לאבימלך , שפעל באלימות , יותם השתמש במילים . יותם עמד מול אנשי שכם וסיפר להם משל , הידוע בשם "משל . "יותם זהו סיפור על עצים שביקשו להמליך על עצמם מלך . המסר המרכזי של משל יותם הוא : מי שיש לו כישורים אמיתיים , לא יבזבז אותם על מלוכה ... ואולי המשל מרמז על עוד דבר : אם מי שיכול לתרום באמת לכלל לא יפעל למען הכלל - אז האנשים שדומים לעץ האטד יגיעו לשלטון . כך או כך , יותם אומר בעצם שאבימלך - שהוא כמו עץ האטד - הוא לא ראוי למלוך , והוא אף יכול להזיק ! בסוף המשל , יותם מזהיר את אבימלך ואת אנשי שכם זה מזה : אש תצא מאבימלך ותפגע באנשי שכם , ואנשי שכם יפגעו גם הם באבימלך ... הקדמה פס' 24-22 1 לפי פסוק - 22 כמה זמן מלך אבימלך על ישראל ? 2 פסוק 23 מתאר משבר בין אבימלך לבין בעלי שכם . א . מיהם הבוגדים באבימלך ? ב . מדוע מפתיע לגלות שאלה הם הבוגדים באבימלך ? ג . לפי פסוק - 23 מהי הסיבה למשבר ? הוסיפו לתשובתכם ציטוט מתאים מהפסוק . ד . לפי פסוק - 24 מהו חטאו של אבימלך , שבגללו מגיע לו עונש ? פעולות הבגידה באבימלך פס' 29-25 3 קראו את פעולות הבגידה באבימלך , המתוארות בפסוקים . 29-25 כתבו במחברת באיזה פסוק מתוארת כל אחת מהפעולות הבאות : בעלי שכם מציבים מארבים וגונבים מכל מי שבא לעיר שכם , כדי להראות שאבימלך לא שולט במצב . הם ממנים מנהיג חדש בשם געל בן עבד , שינהיג את העם במרד נגד אבימלך . הם מתאגדים , חוגגים , שותים ומקללים את אבימלך . המנהיג החדש מציע לבחור שליט חדש לשכם , ממייסדי המקום . המנהיג החדש מתגרה באבימלך וצועק לו שיבוא להילחם בו עם צבאו . פס' : 22 וישר - שלט . "שררה" ) = שלטון כוחני ( . פס' : 23 רוח רעה - רוח שלילית הגורמת למריבה , לאי אמון , לחשדנות ולשקר . פס' : 24 לבוא חמס - כדי שיהיה עונש לחטא הרצח של בני גדעון . ודמם לשום על אבימלך - להטיל את האחריות לשפיכת דמם ( לרציחתם ) על אבימלך ועל בעלי שכם . אשר חזקו את ידיו - אשר תמכו בו . פס' 25 מארבים - שודדי דרכים שארבו ( התחבאו ) וחיכו עד לזמן המתאים לתקוף את אנשי אבימלך . ויגזלו - גנבו , לקחו בכוח . פס' 26 ויבטחו בו - נתנו בו אמון , הרגישו ביטחון . פס' 27 ויבצרו את כרמיהם - הבציר הוא פעולת קטיף הענבים מהגפן . וידרכו - דרכו את הענבים כדי להוציא מהם מיץ שישמש לעשיית יין . ויעשו הלולים - עשו הילולה , משתה , חגיגה גדולה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר