עמוד:6

אמונים , ובתמורה זכו למחסה , להגנה ולאחוז מסוים מהיבול שגידלו . האדון בטירה , לא המלך , היה עבורם מקור הסמכות העליון . הכנסייה תפסה מקום מרכזי בחיי היומיום של כל שכבות האוכלוסייה : לפני המצאת השעון המכני , פעמוני הכנסייה צלצלו בזמן טקסים שונים ובישרו על שעת היום . לכנסייה היה חלק בכל שלב בחיי המאמין הנוצרי , החל מרגע לידתו , עבור ביום נישואיו וכלה במותו . לכנסייה היה גם תפקיד פוליטי ודתי חשוב ביותר : היא הייתה לא רק בעלת קרקעות עשירה ובעלת נכסים בכל רחבי אירופה , היא גם העניקה תוקף דתי לשלטונם החילוני של מלכים ושל שושלות כאחד . המוזיקה בכנסייה הנוצרית המוזיקה המוקדמת ביותר בהיסטוריה של העולם המערבי שנכתבה בתווים הייתה מוזיקה דתית נוצרית . כתבי היד הראשונים ששרדו את תהפוכות הזמן והמקום עד לזמננו אנו הועתקו בשנת 900 לספירה בערך , והם מכילים אלפי מזמורים שהושרו בכנסייה במועדים ובימי חג שונים . מדובר ברגע מכריע בהיסטוריה של המוזיקה , שבו מתחילים שני תהליכים מרכזיים : השימוש בכתב תווים והתחלות המוזיקה הרב-קולית . בסופם של תהליכים אלה , לאחר מאות שנים , התרבות המוזיקלית במערב חדלה להיות מעוגנת במסורת שבעל פה , ועברה להיות רובה ככולה כתובה על קלף או על נייר . מה מקור המזמורים שהושרו בכנסיות ? האגדה והאמונה הנוצרית מייחסת את הלחנתם לאפיפיור גרגוריוס הראשון , שכיהן כאפיפיור הכנסייה הנוצרית ברומא בשנים , 604-590 ועל כן עד היום מוזיקה זו נקראת על שמו - “ מוזיקה . "גרגוריאנית היום ידוע שלא גרגוריוס הוא “ אבי “ המוזיקה הזאת , וכי המזמורים ברובם חוברו , נאספו , גובשו ורוכזו בכתבי יד בתקופה מאוחרת יותר , החל במאה 8-ה ; 9-וה ולא ברומא , מקום מושבו של גרגוריוס , אלא דווקא בתחומי הממלכה הפרנקית הגדולה , שכללה חלקים מאיטליה , צרפת , גרמניה , אוסטריה ושווייץ של היום . הרעיון של ריכוז כתבי היד נולד לא מתוך צרכים מוזיקליים גרידא , אלא מתוך צרכים פוליטיים ודתיים . הרצון ליצור האחדה בנוהגי התפילה בכל רחבי האימפריה העצומה של קרל הגדול - ( 814-742 ) אימפריה שכונתה “ האימפריה הקרולינגית" - נבע מרצונו של הקיסר “ לעשות סדר" ולהשליט מרות בכל תחומי החיים של נתיניו , כולל התפילה בכנסייה . אין זו הפעם היחידה בהיסטוריה שהמוזיקה משרתת את השלטון . אך מציאות לחוד ואגדות לחוד : לאורך ימי הביניים המשיכו הנוצרים להאמין שגרגוריוס הוא זה שהלחין , בהשראה אלוהית , את כל אותם מזמורים הקרויים על שמו , והוא צוייר לעיתים קרובות כאשר רוח הקודש בדמות יונה מכתיבה לו את המזמורים . רוח הקודש בדמות יונה מכתיבה מוזיקה לגרגוריוס הראשון . קרלו סרצני , גרגוריוס הקדוש , . 1610 הגלריה הלאומית לאמנות עתיקה , רומא

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר