עמוד:10

רמות חשיבה : הפעילויות מאפשרות את התאמת תהליך הלמידה ללומדים בעלי יכולות שונות שכן חלקן פעילויות הדורשות כישורי חשיבה מסדר נמוך , כגון זכירת פרטים או הפקת מידע בסיסי מן הטקסט המילולי ומן החומר הגראפי , וחלקן נותנות מענה לחשיבה מסדר גבוה יותר , ולביצוען נדרשים כישורי חשיבה מורכבים כמו : השוואה בין מספר רב של גורמים והסקת מסקנות , ניתוח של תהליכים שונים ובחינתן של השפעות הדדיות ביניהם , יישום של עקרונות במצבים חדשים , חשיבה ביקורתית והערכה על פעולות שונות של האדם . טיפוח מכוונות עצמית : הפעילויות כוללות משימות חקר של נושאים ודילמות ערכיות , לדוגמה איסוף מידע בנושא בירוא יערות ובדיקת השלכותיו , חיפוש דרכים לצמצום העוני בעולם , בדיקת השפעת הסחר העולמי על מדינות שונות והתייחסות לפיתוח מתחשב או לא מתחשב ומחירו הכלכלי . חלק מהפעילויות יהיו פעילויות של הרחבה ועדכון שמטרתן לעודד את התלמידים להתעדכן ולהביא לכיתה ידיעות אקטואליות , כמו למשל איתור מיזמים חדשים המתפרסמים באמצעי התקשורת , תמורות החלות בעיר מסוימת וכדומה . פעילויות אלה דורשות מיומנויות של איסוף מידע , ארגונו והצגתו בפני אחרים . ארגון העבודה : בספר פעילויות המתאימות לעבודה עצמית , ופעילויות שלשם ביצוען נדרשת למידה שיתופית ועבודת צוות , ויש פעילויות המתאימות להפעלה במליאת הכיתה . הבעה בכתב והבעה בע"פ : חלק מהפעילויות מותאמות לביצוע בכתב , ומסייעות לפיתוח כישורי הבעה בכתב , וחלקן מהוות נושאים לדיון במסגרות הארגון השונות בכיתה ותורמות לפיתוח כישורי ההבעה בעל-פה . מקורות המידע המתוקשבים ספר הלימוד נמצא בגירסה דיגיטאלית באתר כותר ספרי לימוד באינטרנט והוא מלווה באסופה של פריטים המצויים פעילה , מתעדכנת ואינטראקטיבית באתר הגיאוגרפיה של מטח באינטנרט . מקורות המידע המתוקשבים יסייעו לפיתוח כישורי למידה מידעניים , להעשרת תהליך ההוראה –למידה , וליצירת האפשרות לעדכון תמידי של ספר הלימוד באירועים אקטואליים . הספר הדיגיטאלי כולל : מאגר תמונות , מצגות , סרטים ומאמרים הקשורים לנושאי הספר והם מקושרים ישירות אל המקומות הרלוונטיים בספר . אסופה של נושאים לחקר וקישורים למקורות מידע מתאימים . מערכת ידידותית לניהול הלמידה המאפשרת תקשורת מורה תלמיד , תקשורת בין התלמידים , והפיכת הספר למרחב למידה אישי למורה ולתלמיד . המדריך למורה צמוד לספר הדיגיטאלי .

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר