עמוד:24

להקדיש את עצמם לפתרון בעיות אזוריות , לאומיות ובינלאומיות על בסיס " הצהרת זכויות האדם . "העולמית ועוד נאמר בהצהרה זו כי " החינוך הגיאוגרפי מקדם הבנה , סובלנות , יחסי ידידות בין כל האומות , הדתות והגזעים , ותומך במאמצי האו"ם לשמירת 13 . "השלום אלה ערכים אנושיים-אוניברסליים המקובלים על הכל , אך הם אינם מתייחסים להבדלים בין לאומים , תרבויות ודתות . כבוד הזכויות והשוויון של כל האנשים ועניין בשונות האנושית , עדיין אינם מבטיחים טיפוח התרבות והערכים הפרטיקולריים של בני הקבוצות והלאומים השונים . כותב על הרלטיביזם הפרופ ´ צבי לם : " איני מצדד בשום אופן ב הכל הולך ;´ זהו רלטיביזם גס ששום דבר טוב לא יצמח ממנו . עמדה כזו אינה הניגוד הרצוי לדוגמטיות האידיאולוגית . היא גם עלולה להחזיר בני אדם לדוגמטיות אידיאולוגית , שכן אדם שעולמו מעורער לחלוטין מפתח כמיהה להשקפת עולם 14 . "מוחלטת אכן , פול קלאוואל מציין שאחת התגובות לתהליכי הגלובליזציה , היא חזרה אל עמדות פונדמנטליסטיות . 15 שלושה גיאוגרפים אמריקאיים פרסמו לאחרונה מאמר ובו הם מציבים את עשר השאלות הגדולות של הגיאוגרפיה . 01 ואלו הן : . 1 מה גורם למקומות ונופים להיות שונים אלו מאלו ומדוע זה חשוב ? . 2 האם קיים צורך אנושי עמוק לארגן את המרחב על ידי חלוקתו השרירותית לגבולות , לתחומים ולמחוזות ? . 3 כיצד אנו מתחמים את המרחב ? . 4 מדוע בני אדם , משאבים ורעיונות נעים על פני המרחב ? . 5 כיצד השתנתה הארץ על ידי הפעילות האנושית ? 1 . מה יהיה תפקיד המערכות הוירטואליות בלמידה אודות העולם ? 7 . כיצד אנו מודדים את הבלתי ניתן למדידה ? 2 . במה תרמה המיומנות הגיאוגרפית להתפתחות הציבילזציה האנושית ומה תרומתה לחיזוי העתיד ? 2 . כיצד ומדוע קיומיות y ) פיליגב n יבפ ( sus ופגיעות y ) פיליגב ner ל u צ ) משתנים ממקום למקום ולאורך זמן ? . 13 מה אופיה של החשיבה המרחבית , הסבריה ויכולותיה ? אלו הן שאלות בסיסיות שהציבו אנשי אקדמיה כאתגר למחקר הגיאוגרפי . כפי שקורה לא אחת , אלו יזכו לחיקויים רבים בכל העולם , וגם בישראל . שאלה דוגמת השביעית היא שאלה מיתודולוגית חשובה , שהשפעתה החינוכית הערכית יכולה להיות זניחה . לא כן שתי השאלות הראשונות והשאלות הרביעית והחמישית : אלו מעמידות הזדמנות להתייחסות פרטנית אל הזיקה בין עם וארצו ובין התרבות ועיצוב המרחב . התשובה לשאלה השלישית תכלול התייחסויות שונות לגבול על משמעויותיו השונות במקומות שונים בעולם : מחומה בלתי עבירה ועד גבול פורמלי , הכל לפי המקום והעניין . התשובות לשאלות הללו עשויות להיות מגוונות מאוד . העלאתן לכלל תיאוריה

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר