עמוד:

. 4 הצגת שני האזורים יחד , תוך השוואה ביניהם . מדוע ? כי העיסוק בשני האזורים יחד מאפשר ללמוד את שניהם בדרך ההשוואה . בדרך זאת מובלטים המשותף לשני האזורים והייחודי לכל אחד מהם . כי העיסוק בשני האזורים גם יחד מביא לחיסכון בזמן וליעילות בלמידה . כי גם בתכנית הלימודים בגיאוגרפיה ( הסילאבוס של משרד החינוך והתרבות , ( ישנה המלצה ללמד בכיתה ו ' את שני האזורים האלה – ונראה לנו שעדיף ללמדם תוך השוואה ביניהם . . 5 הדגשת נושאים בעלי משמעות ערכ ית , חינוכית ולאומית . המטרה : טיפוח מעורבות ואיכפתיות אצל התלמידים , אזרחי העתיד . מטרה זאת תושג בעזרת : הדגשת הבעיות המרכזיות של כל אחד משני האזורים ( איכות הסביבה , פיזור האוכלוסייה , מפעלי פיתוח וכו ' . ( הדגשת המפעל הציוני ( מאה שנות התיישבות . ( הדגשת הישגיה של מדינת ישראל . . 6 התייחסות לשלם ( העולם , ישראל וכו ' , ( בנושאים שבהם התייחסות כזאת היא רלוונטית . במסגרת חומר הלימוד ישנם נושאים , אשר לשם הבנתם יש להכניסם למסגרת רחבה יותר . הרחבה כזאת נחוצה : - כשמסגרת ההתייחסות נותנת תמונה גיאוגרפית מרחבית שלמה יותר של הנושא הנדון . לדוגמה : המקום היחסי של ישראל בין שכנותיה , בין ארצות הים התיכון ובעולם . - בנושאים שהבנת מהותם מחייבת הרחבה . לדוגמה : לימוד נושא המים , שמחייב ראייה כוללת של נושא המים בישראל . התכנים הכלולים בחומרי הלמידה . 1 מידע , תופעות ותהליכים במישור החוף התיכון והדרומי ובצפון הארץ , מהיבטים שונים . כאמור , חומרי הלמידה שבספר עוסקים ב- 2 האזורים כפי שהם היום , תוך השוואה ביניהם : הדגשת המיוחד לכל אחד מהאזורים , והמשותף לשניהם . נושא ההשוואה החשוב ביותר בין שני האזורים , הוא : מישור החוף התיכון והדרומי כאזור גלעין , שבו מרוכזת מרבית האוכלוסייה של מדינת ישראל ובו מתקיימת מרבית הפעילות הכלכלית של מדינת ישראל – ולעומתו צפון הארץ כאזור שוליים , הגדול בשטחו פי 2 ממישור החוף התיכון והדרומי , אך אוכלוסייתו והפעילות הכלכלית המנוהלת בו קטנים בהרבה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר