עמוד:

אפשרויות בחירה בכמה מקו מות בספר מוצע לתלמידים לבחור נושא אחד מתוך כמה נושאים , וללמוד רק אותו : בכרך א – בחלק " הנוף והאדם , " מוצע לבחור אזור-משנה אחד מתוך 4 אזורי-משנה ( מעמ ' 41 ואילך . ( בכרך ב – בחלק " הכלכלה : " מוצע ללמוד את הנושא ה- 3 של אחד ממגזרי הכלכלה בלבד ( מעמ ' 4 ואילך . ( בכרך ב – בחלק " היישובים והתושבים : " מוצע לבחור עיר אחת מתוך 12 הערים הגדולות במישור החוף , וללמוד רק עליה ( מעמ ' 75 ואילך . ( בכרך ב – בחלק " היישובים והתושבים : " מוצע לבחור סוג יישוב אחד מתוך 3 סוגי יישובים , וללמוד רק עליו ( מעמ ' 82 ואילך . ( לפני שהתלמידים בוחרים בנושא מסוים , חשוב מאוד שיידעו מהם שיקולי הדעת לבחירה . דוגמאות לשיקולי דעת כאלה תוכלו למצוא בפעילות 19 שבעמ ' 41 בכרך א , ובפעילות 27 שבעמ ' 75 בכרך ב . אפשר , כמובן , לארגן את למידת הנושאים האלה גם בדרכים אחרות . הצעות תוכלו למצוא בכרכים שבהם נושאים אלה מופיעים , בשולי הדפים . אנו ממליצים לתת לתלמידים הזדמנויות רבות לבחירת נושאים , לבקש מהם לנמק את בחירתם , ולדון בשיקולי הדעת שהועלו . תהליך כזה יסייע לתלמידים לרכוש את המיומנות החשובה של בחירה שקולה ורציונאלית . דיון ד ילמה דילמה נוצרת כאשר קיימת התנגשות בין ערכים סותרים , או בין השקפות-עולם מנוגדות . במקומות אחדים במהלך הלימוד בספר מופיעות דילמות , לדוגמה : בכרך א , בפעילות 41 שבעמ ' , 60 תוכלו למצוא דוגמה לדילמה ובה יש עימות בין ערך שימור הנוף הטבעי לבין ערך יישוב הארץ ופיתו חה . בכל מקום שבו מופיעה דילמה כזאת , יש ציון לכך במדריך למורה ( בשולי הדף . ( כדאי לעסוק בדילמות אלה בטכניקת ההוראה / למידה הנקראת " דיון דילמה . " דוגמה לעריכת דיון דילמה בכיתה : שלב א : שיחה במליאת הכיתה , לשם בירור מהות הדילמה . בשיחה זאת יש להעלות באופן ברור וחד-משמעי את הערכים והשקפות-העולם הבאים לידי עימות . שלב ב : התלמידים מתחלקים ל- 3 קבוצות דיון : 1 . קבוצה ובה כל התלמידים המצדדים בערך האחד . 2 . קבוצה ובה כל התלמידים המצדדים בערך האחר . 3 . קבוצה ובה התלמידים שלא החליטו החלטה חד-משמעית . בכל קבוצת דיון התלמידים מעלים את הנימוקים לתמיכתם בערך האחד או האחר .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר