עמוד:8

ומצבת " יד אבשלום " . ( בספר יש גם תמונות מההווה הממחישות שימוש עכשווי בפסוקים מהתנ " ך , כדוגמת האנדרטה המוצגת בעמ ' 137 ובה מופיע פסוק מתוך קינת דוד . שירים התנ " ך מהווה מקור השראה לא רק לאמנות פלסטית , אלא גם לשירה . בחרנו להביא בספר הלימוד שני סוגים של שירה : - שירים שהם נכסי צאן ברזל בתרבות העברית , לדוגמה , השיר " בעין דור " מאת שאול טשרניחובסקי ( עמ ' ( 126 ו " הנה תמו יום קרב וערבו " של אלתרמן ( עמ ' . ( 130 הציפייה היא לא לדיון מעמיק בשיר , אלא ליצירת נדבך ראשון בהדהוד ה " קולות " של השיר בתודעה התרבותית של הלומדים , כך שאם יפגשו אותו בהמשך לימודיהם , הוא יישמע להם מוכר . - שירים אישיים , המאפשרים התייחסות לאחת הדמויות , לאופיו של האדם ולמערכות יחסים בין אנשים . למשל , השיר " ג ' ינג' י " מאת מרים ילן שטקליס ( עמ ' , ( 88 ו " דוד ושאול , " שיר שכתב ומבצע אהוד בנאי ( עמ ' . ( 104 שירים אלה כתובים בשפה פשוטה יותר ומאפשרים לימוד ודיון בכיתה . " משפטים לדרך " תכנית הלימודים מדגישה ניבים וביטויים המופיעים בפרקים של ספר שמואל , דוגמת " הגם שאול בנביאים " , " כזה וכזה תאכל החרב " ועוד - פסוקים שהיו לנכסי צאן ברזל בשפה העברית . בנוסף להוראת משמעותם של הפסוקים במהלך רצף הלמידה , אנו מציעים להדגיש פסוקים אלה באמצעות הפינה " משפטים לדרך , " המופיעה בסיומם של חלק מהפרקים . דמויות עזר דמויות של בעלי חיים המלוות את הלימוד בספר : הינשוף , התיש והעורב . כל אחת מהן מייצגת ומעלה " קול " אחר : הינשוף - בתפקיד ה " חכם " - מסביר ומבהיר נקודות שונות בטקסט המקראי ואף מביא מידע חוץ- מקראי . התיש - בתפקיד ה " תם " - שואל שאלות , לכאורה בסיסיות , ומאפשר את השמעת קולו של התלמיד שלא תמיד מבין את ה " מובן מאליו . " העורב - אולי מעט " רשע " - בן שיחו של העז , שעונה ומבהיר את ה " מובן מאליו . " הדמויות האלה מופיעות ברוב פרקי הספר , הן בחלק של הקומיקס והן בחלק של ההצעות להוראה- למידה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר