עמוד:24

עיר תחת קניון הקניונים בישראל ובעולם הפכו סמל של חברת הצריכה , הכוח המניע שלה וגם תחום שבו באים לידי ביטוי חולייה של תרבות הצריכה וההתמכרות לה . בישראל מייצג אזור חיפה את התרחקות הקניונים ממרכז העיר והיותם עוד מרכיב של אי צדק חברתי- * סביבתי . * ד"ר ירדנה שאול אמריקניזציה , גלובליזציה , חומריות וקניון הפכו למלים נרדפות לתרבות הצריכה . * סיסמאות כמו " אמור לי מה יש לך ואומר לך מי אתה" נשענות על מערכת סמלים , סימנים ודימויים שמקנה מערכת השיווק והפרסום לחפצים כדי למוכרם . השימוש ברגשות כדי למכור - תוך הבטחת תחושות של שמחה , אושר , התפעמות , שלווה ואפילו אהבה כתוצאה מרכישת מוצר - הופך את היחיד ואת החברה כולה למטרה שיווקית . איננו קונים מכונית כי אם תחושה של חופש , עוצמה , יתרון . הטלפון הסלולארי אינו אמצעי תקשורת אלא חבר . אנו מוצאים עצמנו נסחפים למעגל קסמים של צריכת מוצרים וסחורות שאין לנו צורך ממשי בהם , רק כדי להיות "חלק מ , " ... כדי להיות . IN המאמר פורסם בשנת 2002 "פנים" -ב - כתב העת של הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים , בשיתוף עמותת המורים . כתב העת עוסק בסוגיות אקטואליות העומדות על סדר יומה של החברה הישראלית . על המחברת : ד"ר ירדנה שאול עוסקת במחקר בינתחומי על יחסי הגומלין בין החברה והמרחב . היא חוקרת את תרבות הצריכה ואת מאפייניה , את התכנון הלאומי ואת קבלת ההחלטות בו , שטחים פתוחים ותמורות במרחב הכפרי , ערים חדשות , יחסי אדם וסביבה , היבטים חברתיים ומרחביים של פיזור אוכלוסייה גלובאלי , ועוד . ד"ר שאול מלמדת במכללה האקדמית גליל מערבי , ובאוניברסיטת חיפה . אי צדק חברתי-סביבתי - חלוקה לא שוויונית ולא צודקת של משאבים ושל מפגעים סביבתיים בין אזורי מגורים שונים , בין מרכז מדינה לשוליה ובין מדינות העולם . תרבות הצריכה - מושג המתאר את מנהגם של אנשים לרכוש ולצרוך מוצרים רבים יותר מן הנדרש . המילה "תרבות" מציינת את העובדה שלא מדובר באנשים בודדים , אלא בתופעה חברתית רחבה . המושג "תרבות הצריכה" הוא מושג ביקורתי - ביקורת על החברה , על השיטה הקפיטליסטית , על התאגידים ועל עולם הפרסום , המביאים לצריכה מוגזמת ועיוורת שתוצאותיה הרסניות הן לאדם והן לסביבה . “ קוקה קולה - פתח . "לאושר פרסומות רבות מנסות למכור לנו אושר , שמחה , “ , "קוליות כיף וחיים מושלמים ונטולי בעיות . חברת קוקה קולה מוציאה מאות מיליוני דולרים בשנה על מודעות פרסומת מעין זו " אנו מוצאים עצמנו נסחפים למעגל קסמים של צריכת מוצרים וסחורות שאין לנו צורך ממשי בהם , רק כדי להיות "חלק מ , " ... כדי להיות "IN

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר