עמוד:39

שנים של צמיחה ופריחה בספרו שיצא בשנת , 1995 קבע מהולל כי חיפה הפכה לעוגן כלכלי בארץ ישראל משהוקם בה נמל ימי בשנת . 1859 הצמיחה הואצה כשהעיר חוברה לרשת הרכבות הארץ-ישראלית שהוליכה לעכו , לירושלים , לבאר שבע ומשם דרך סיני לעיר קנטרה שעל תעלת סואץ . רשת זו חוברה דרך רכבת העמק לדמשק , לחיג'אז ולערב הסעודית ( ראו מפה . ( לתורכים היו גם כוונות להקים בחיפה נמל עמוק מים באתר עליו הוקם בשנות 30-ה הנמל על ידי הבריטים , אלא שמגבלות תקציב מנעו את מימושן . בתגובה לפיתוח של חיפה קבע אדמונד דה רוטשילד 1914-ב כי העיר “ תהיה בשביל הכלכלה העברית מה שירושלים היא בשביל הדת היהודית ותל אביב בשביל התרבות . "העברית בתום מלחמת העולם הראשונה ובראשית המנדט הבריטי חיו בחיפה 25 , 000-כ תושבים , מהם 6 , 230 יהודים , והיא הייתה לעיר השלישית בגודלה בארץ ישראל ( אחרי ירושלים ויפו . ( שנות 20-ה של המאה 20-ה הצטיינו בפעילות תכנונית רחבת היקף בחיפה . מתכנני ערים ידועים ומובילים בעולם כמו האדריכל גדס , המהנדס סיפרין , פרופ' אברקרומבי והאדריכל קאופמן , הכינו תכנית פיתוח לחיפה ולקריות כ'עיר , 'גנים תכנית שהייתה מורת דרך להקמת שכונות הכרמל וקריות המפרץ . בתקופה זו הוקם הטכניקום ( הטכניון ) כמוסד להכשרת מהנדסים , 1926-וב קבעה ממשלת המנדט שחיפה תהיה עיר הנמל העיקרית בארץ ישראל . ושערי הנמל נפתחו כמה שנים אחר כך , באוקטובר . 1933 הנמל , שהקנה לחיפה מעמד של צומת דרכים בינלאומי לחופו המזרחי של הים התיכון , הוביל לפריחה כלכלית שנמשכה לאורך כל תקופת המנדט . כדי לתפקד כצומת תחבורתי נסללו בחיפה ואליה דרכים , הונחו מסילות ברזל , והוקם שדה תעופה . פיתוח כל אלה הואץ במלחמת העולם השנייה כשחיפה היתה למוקד אסטרטגי של הצבא הבריטי במזרח התיכון , וכמרכז משלים או חלופי לבסיסיו במצרים . כמרכז אסטרטגי לוגיסטי הקימו הבריטים בחיפה מתקנים צבאיים , רובם במבואה הצרה שבין הכרמל לים . ממשלת המנדט יזמה גם העברת צינור נפט בקו עיראק-חיפה ואת הקמת בית הזיקוק , מהלך שקבע לדורות את היותה מוקד * לתעשייה הכימית והפטרוכימיות . גם אם יש לתעשייה זו ערך * מטרדי ומזהם , היא נמנית עם תעשיות ההווה והעתיד של האזור . לצד אלה הוקמו בעיר תעשיות מגוונות אחרות , חלקן קשורות לנמל . ? למה התכוון הברון רוטשילד בדבריו ? הסבירו במילים שלכם .. מסילת הרכבת החיג'אזית שסללו התורכים הגיעה לדמשק , למכה ולמדינה . השלוחה הארץ הישראלית של הרכבת , שהגיעה לחיפה דרך עמק יזרעאל , איפשרה גישה לנמל הימי במשך רוב שנותיה הייתה חיפה כפר דייגים או עיירה קטנה , אך בניית הנמל והנחת מסילת הרכבת בחיפה האיצו את התפתחותה . בתמונה : למרגלות הכרמל בחיפה , בסביבות שנת 1890

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר