עמוד:100

הרבה פחות מאוטובוס עומד . הנתיב המהיר בכביש , 1 שנפתח לפני חודשים ספורים , הוא דוגמה כזו . הוא נותן עדיפות לתחבורה ציבורית - כך שהוא מאפשר לאוטובוסים לנסוע בו בחופשיות ( וכך גם מכוניות ורכבים שבהם מעל 4 נוסעים . מכוניות עם פחות 4-מ נוסעים יכולות להשתמש בנתיב , בתשלום אגרת גודש . ( הרעיון הוא להפעיל מדיניות של ריסון השימוש ברכב הפרטי במקביל לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית . כך , למשל , אנו מנסים לקדם בקשיים מרובים מדיניות חניה קשוחה , שתמנע תוספת מקומות חניה באזורי מסחר ותעסוקה ותרכז את החניונים בשולי הערים . כפועל יוצא מכך יגיעו אנשים לאזורי הפעילות בתחבורה ציבורית , שתעבור כמובן שיפור משמעותי . בתל-אביב אנו מבצעים פרויקט נרחב של ארגון מחדש של קווי האוטובוסים , במטרה להנגיש אותם יותר לציבור ולשפר את השירות והתדירות . גם כרטיס המעבר , שכבר נמצא בשימוש בחיפה , בירושלים ובקרוב גם בתל-אביב , עתיד לתת מענה נוח וזול לנסיעה בתחבורה הציבורית . כרטיס המעבר מאפשר שימוש בכמה קווי אוטובוס בטווח זמן מסוים , במחיר של נסיעה בודדת . הבעיה היא שהציבור עוד לא השתכנע לעזוב את הרכב הפרטי ולנסוע בתחבורה הציבורית , אבל אי אפשר להאשים אותו . קשה לשנות הרגלים , וגם נטל ההוכחה שהשיפור בתחבורה הציבורית הוא משמעותי , עדיין כבד . ברור שעיכוב של פרויקטים של תחבורה ציבורית , כגון סלילת קו הרכבת לירושלים , הרכבת הקלה בירושלים , אחותה המתוכננת בתלאביב ואחרים , רק מדגיש כי פרויקטים לסלילת כבישים הם עדיין זמינים ופשוטים הרבה יותר ואליהם מופנה מרבית התקציב . עובדה זו , לצעד העובדה שהציבור מעדיף לשבת בעצמו במושב הנהג , הופכת את יעד המדיניות הכלכלית שתביא לתמיכה בתחבורה ציבורית לכמעט בלתי אפשרי . בשטח , הפעילות בעיצומה : חברת נת"ע ( נתיבי תחבורה עירוניים ) הממשלתית נכנסה במרץ לנעליה של הזכיינית הפרטית , לאחר שזו פרשה מפרויקט הרכבת הקלה בתל-אביב ; הארגון מחדש של התחבורה הציבורית בתל-אביב יצא לדרך ביולי ; 2011 הרכבת הקלה בירושלים עלתה על הפסים חודש אחר כך , ובשעה טובה יצא לדרך גם פרויקט הרכבת לירושלים . ובינתיים , כדי להגדיל את מגוון האפשרויות העומדות בפני התושבים , נעשית פעילות יזומה לטובת רוכבי האופניים . תכנון התחבורה בערים כיום נועד לאפשר דו-קיום של הולכי רגל ורוכבי אופניים עם כלי הרכב הממונעים , בעיקר באמצעות שוליים רחבים הכוללים מעבר בטוח לרוכבים ולהולכים . ? צפו בסרטון על הנתיב המהיר בכביש . 1 א . מהן הבעיות שהכביש אמור לתת להן מענה ? ב . האם לדעתכם הכביש אכן נותן מענה מספק לבעיות אלה ? ג . קראו את הביקורת שנמתחה על פרוייקט הנתיב המהיר . האם היא מוצדקת , לדעתכם ? ? צפו בסרטון על הרכבת הקלה בירושלים . א . מהם יתרונותיה של הרכבת הקלה על פני שירות אוטובוסים ? ב . המתכננים טוענים שהרכבת תעזור לאזורים שונים בעיר להתאושש ולהשתקם . מהם אזורים אלה ומדוע הרכבת תעזור להם להשתקם ? נתיב לאופניים בלבד . ערים שונות בעולם מאמצות את האופניים ככלי תחבורה עירוני . נסללים שבילי אופניים , מותקנים מתקני חניה לאופניים , ומקומות עבודה מוסיפים מקלחות לטובת העובדים המגיעים ברכיבה . עמדות התשלום בכניסה למנהרות הכרמל - אחד משלושת כבישי האגרה בישראל .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר