עמוד:136

הזמנה לדיון מדוע יפתח מקיים את הנדר ? שאלה זו חשובה משתי סיבות – ראשית , כדי להבין את עו צמת הנדר ואת המחויבות של יפתח - הוא מקיים את הנדר כי הוא נדר אותו ! שני ת , כדי לפתוח אפשרות – שמבחינת יפתח הוא הקריב את הדבר החשוב לו ביותר לטובת הדבר שביקש . כלומר – בעיניו קיום הנדר אינו דבר שלילי , אלא רק בעיני הקוראים . לדוגמה : גם מישע מלך מואב מקריב את בנו בכורו כדי לנצח בקרב . דוגמאות לכך יש גם בספרות המיתולוגי ה היוונית ( המקרים הבאים מוזכרים בפירוש עולם התנ"ך : ( אידומיניאוס מלך כרתים נדר לאל פוסידון , שאם ישוב לביתו בשלום יעלה לעולה את מי שיפגוש בו לראשונה – והקריב את בנו ; אגממנון נדר נדר כדי שרוחות הים יסייעו לצי שלו והעלה לעולה את איפיגניה בתו . יפתח ( וגם בתו שיצאה ראשונה לקראתו בתופים ובמחולות ) ידעו יחד עם הקוראים שכך יהיה . צערו של יפתח מובן , אבל הדגם – של הקרבת הבן / בת , מחייב שכך יהיה , ושזה אכן המחיר הנורא שיאלץ לשלם תמורת הנצחון . הבת שלו אכן מבינה ז את ותומכת במעשה . . 15 א . יפתח קיים את החוק מספר במדבר : " איש ךי ידר נדר לה' [ ... ] ךכל הטצא מןיו יעשה" , מכיוון שהוא נדר נדר ל ה' וקיים אותו . ב . את החוק מספר דברים יפתח לא קיים : " לא תעשה כן לה' אלהיך [ ... ] את בניהם ואת בנתיהם ישרפו באש לאלהיהם" - מכיוון שהוא כן העלה את בתו כקורבן ל , 'ה אף על פי שבחוק זה כתוב במפורש לא לעשות כך . להדגיש - ה' לא מבקש והתורה לא מ צווה על הריגת ילדים ובני אדם למען . 'ה בדיוק להיפך ! כאשר אברהם עתיד להקריב את בנו - ה' עוצר אותו ואומר לו : " אל תשלח ידך אל הנער . " ! יש הקרבת חיות כקורבנות , אבל בשום מקום בתורה אין דרישה או ציפיה או מנהג להרוג בני אדם למען ה' . בספר הבאנו מדרש אחד שמתייחס לשאלה , מה אמור יפתח לעשות , בבחינת " טעות לעולם . "חוזר מדרש נוסף , שאנו מביאים כעת בפני המורים , הוא בבחינת " סוף מעשה במחשבה תחילה " - וביקורת על יפתח שלא היה חכם דיו בתורה כדי לדעת לא לנדור כלל את הנדר . קישור לילקוט שמעוני , סימן סז , אתר דעת . . 16 א . הזמנה ליצירה - איור מדרש חז"ל בקומיקס - של התלמידים ... ב . לפי מדרש חז"ל יפתח יכול היה להתיר את הנדר . יפתח יכול היה להתיר את הנדר אם היה פונה אל פנחס הכהן לפי המדרש , מי שהיה צריך לפעול למען התרת הנדר - יפתח מצידו , וגם פנחס הכהן , כבעל תפקיד ציבורי . לפי המדרש - גם יפתח גם פנחס אשמים בכך שהנדר לא הותר . לפי המדרש , יפתח לא חזור בו מהנדר בגלל הכבוד , האגו - לא היה לכבודו לפנות אל פנחס .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר