עמוד:30

. 0 יחס הפרושים להורדוס שלטון הורדוס איננו חלק מתכנית הלימודים והוא מופיע בפרק כמייצג את נאמני השלטון הרומי . הפרק מדגיש מצד אחד את עובדת היותו של הורדוס מלך בחסות רומא ומצד שני את ניסיונותיו לזכות בהכרת העם . חשוב שהתלמידים יקשרו בין דמויות המוכרות להם מספרות התורה שבעל פה כגון בני בתירא או הלל למציאות היסטורית שבה עלייתן של משפחות בבבליות לגדולה היא חלק מהמאבק של הורדוס כנגד בית חשמונאי . הנושא מזמן התייחסות לקשר בין הנהגה רוחנית להנהגה פוליטית . היעזרו במאמרים הבאים : י"ל לוין , על המעורבות הפוליטית של הפרושים בתקופת הורדוס ובימי הנציבים , קתדרה ח , יד יצחק בן צבי , יולי , 1915 עמ' . 18 ד' שורץ : הורדוס במקורות היהודיים , בתוך המלך הורדוס ותקופתו : מקורות , סיכומים , פרשיות נבחרות וחומר עזר , ערוך : מרדכי נאור , סדרת עידן , כרך , 8 יד יצחק בן צבי , ירושלים תשמ"ז . 0 ההתנגדות לשלטון הרומי הנושא מעורר את שאלת הזיקה בין עמדות פוליטיות למעמד חברתי כלכלי ולהשקפות דתיות בנושא זה יש לתת ביטוי לשלוש קבוצות מרכזיות : צאצאי החשמונאים ותומכיהם- מתתיהו אנטיגונוס כסמל של המשך שלטון החשמונאים הקנאים המזוהים עם בית שמאי הפרושים המזוהים עם בית הלל הזיהוי של עמדת בית שמאי עם הקנאות המדינית מתבסס על ספרו של י' בן שלום : בית שמאי ומאבק הקנאים נגד רומי , יד יצחק בן צבי , . 1990 בספר דוגמאות המלמדות על זיקה בין הפסיקה ההלכתית על פי בית שמאי להשקפתם הפוליטית . כדאי גם להיעזר במאמר הבא : א' רפפורט : ריבוד חברתי , מבנה פוליטי ואידיאולוגיה בחברה היהודית ערב המרד הגדול . המאמר בוחן את מידת ההתאמה או אי-התאמה בין מיקומן החברתי של קבוצות שונות באוכלוסייה היהודית בארץ ישראל לבין יחסן לשלטון הרומי והאידיאולוגיה שאימצו .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר