עמוד:45

ג . יהושפט הרכבי מתייחס לירידת כוחו ומעמדו של המרכז היהודי בארץ . לטענתו לולא המרד , המרכז היהודי היה נשאר בארץ ישראל . ( יהושפט הרכבי , בתוקף המציאות , ( 1951 ד . דוד רוקח טוען כי מניעי המרד לא היו משיחיים ולא ריאליסטיים אלא התבססו על שיקולים צבאיים . ( דוד רוקח , המרידות בפרספקטיבה היסטורית , בתוך : פולמוס : החורבן ולקחיו , ( 1952 בנושא זה אפשר להביא גם את דברי הרב ב' לאו השולל את היציאה למרד בר כוכבא ( ב ' לאו , חכמים על מרד בר כוכבא , עמ' 015 , 016 כדאי לבחון עם התלמידים על מה מתבססת כל אחת מהעמדות ומה משמעותה . כדאי לשאול מדוע לדעתם עלה הנושא לדיון ציבורי ? שאלה זו מתייחסת לרלוונטיות של אירועים היסטוריים ולשימוש שנעשה בהם בוויכוחים פוליטיים . . 0 קידוש השם כתגובה לגזרות השמד סוגיית קידוש ה' הופיעה בספר ביחס לגזרות אנטיוכוס . בפרק זה מופיע ממד חדש . בפרק דוגמאות לחכמים שמסרו נפשם למען לימוד תורה ולא רק על המצוות שעליהן נאמר יהרג ובל יעבור . במסגרת זו ראוי לדון בסיפורם של עשרת הרוגי מלכות . לקרוא עם התלמידים קטעים מהפיוט ' אלה אזכרה נפשי' הנאמר בבתי הכנסת האשכנזים בכל יום כיפור ובספרדיים בפיוטי תשעה באב . יש להבין מדוע נבחר סיפור זה להיכנס לסידור התפילה במועדים אלו . כדאי להפנות את תשומת לבם של התלמידים לכך שהחכמים הנזכרים בפיוט חיו בתקופות שונות היעזרו במאמר על מקור הביטוי " עשרת הרוגי . "מלכות . 4 מעבר מרכז ההנהגה היהודי לגליל הבנת התהליך כיצד גרם מרד בר כוכבא להעברת מרכז היהודי לגליל . לדעת חלק מהחוקרים הגליל היה נתון לפיקוח הדוק של הרומאים ולתהליכי הלניזציה אגרסיביים שדיכאו את יכולתו להשתתף במרד בר כוכבא . כתוצאה מכך , שרד הישוב היהודי בגליל ולא נפגע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר