עמוד:57

בנושא זה כדאי להביא בפני התלמידים את שיטת רש"י לעומת השיטה של רב שרירא גאון . לשיטת רש"י התלמוד הוא יצירה בפני עצמה ולעומת זאת רב שרירא גאון סבור כי התלמוד נוצר מלכתחילה כהמשך למשנה . . 1 רש"י סוף הוראה - סוף כל האמוראין עד ימיהם לא היתה גמרא על הסדר אלא כשהיתה שאלה נשאלת בטעם המשנה בבית המדרש או שאלה על מעשה המאורע בדין ממון או איסור והיתר כל אחד ואחד אומר טעמו . ורב אשי ורבינא סידרו שמועות [ הלכות ] אמוראין שלפניהם וקבעו על סדר המסכתות כל אחד ואחד אצל המשנה הראויה והשנויה לה והקשו קושיות שיש להשיב ופירוקים שראוים לתרץ , הם והאמוראים שעמהם . וקבעו הכל בגמ ' כגון [ הביטויים התלמודיים ] : איתיביה [ הקשה לו ] , מיתיבי [ קושי על דברי אמורא , [ ורמינהי [ הבאת מקורות סותרים , [ איבעיא להו [ היה צריך ] והתרוצים שעליהן מה ששיירו אותן שלפניהן ואותן שאמרו לפניהם הקושיות והתירוצין שעליהם [ שעד אז ] לא קבעום בגמרא על סדר המסכתות והמשנה שסידר רבי ובאו רב אשי ורבינא וקבעום ( רש"י , בבא מציעא פו , ע"א ) . 1 מה היו לפי רש"י דרכי הלימוד של האמוראים ? . 2 מה לפי רש"י כללה עריכת התלמוד ? . 2 ובכל דור ודור מדורות אלה ( שהוזכרו לעיל ) היו להם שמועות ( הלכות ) שלמדו אותן כל החכמים וסידרו אותן תמיד כמו שאמרנו : רבי חייא בר אבא היה חוזר על תלמודו לפני רבי יוחנן כל שלושים ימים ( ברכות לח ע"ב [ ... ] . ( ואחר אלה השמועות שהיו לומדין אותן כל העולם , כל רב היה מפרש לתלמידיו פירושים אחרים ומדייק דיוקים אחרים ומחדש גם טעמי המעשים שהוא עושה ובשאלות ששאלו אותו והוא משיב , ונשאו ונתנו והיתה מחלוקת בין כל אחד לבן זוגו . וכשבא דור אחר והתמעט , ואותם הדברים שהיו מובנים לראשונים ופירשו אותם לתלמידיהם ... היו עכשיו בני הדור מסופקים והיו צריכים לקבוע אותם בלימודם . שרירא גאון , איגרת רב שרירא גאון , . 1 מתי החל תהליך סידור התלמוד לפי האיגרת ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר