עמוד:15

לדוגמה , בפסקה הראשונה יש שמות שונים לאותו מקום : ' המקום שבו רוכז כל , 'הזבל 'המזבלה , 'העירונית 'אתר , 'הפסולת , 'האתר' . 'המקום' וכך זה בטקסט : " עד לפני כשישים שנה רוכז כל הזבל של אזור תל אביב בקרבת העיר יפו . באותן שנים אנשים יצרו הרבה פחות אשפה מהיום , ובכל זאת הפכה המזבלה העירונית ההיא למטרד של לכלוך וריחות רעים . לבקשתם של תושבי יפו הוחלט להעביר את אתר הפסולת לשטח שנמצא כשבעה קילומטרים מזרחה ליפו , סמוך למחלף מסובים של ימינו . עוד הוחלט להקים במקום מפעל למחזור אשפה , שבו יפרידו בין סוגי האשפה וייצרו דשן לחקלאות . המיזם נכשל מסיבות כלכליות , אבל משאיות הזבל של תל אביב המשיכו להגיע ולשפוך את האשפה באתר . עם השנים הצטרפו לתל אביב כל העיריות של דרום גוש דן , וכך הגיעו למקום מדי יום כשלושת אלפים טונות זבל , או במילים אחרות : כאלף משאיות זבל ביום " . בזוגות קוראים שוב את הפסקה הראשונה ומציינים את המילים שמשתמשים בהן לציון המתחם ( המקום ) שבו מרכזים את הזבל ( המזבלה העירונית , אתר הפסולת , האתר , המקום . ( במליאה רושמים את המילים על הלוח . חוזרים לטקסט ומבררים אם הכוונה היא לאותו מתחם או לכמה מתחמים ( בכל משפט בו מצוין המתחם חוזרים אחורנית כדי לברר באיזה מתחם מדובר . לדוגמה במשפט השני כתוב : "ובכל זאת הפכה המזבלה העירונית ההיא " ... חוזרים למשפט הראשון ומסיקים שהכוונה היא למקום שבו "רוכז כל הזבל של אזור תל . "אביב במשפט השלישי כתוב " הוחלט להעביר את אתר הפסולת לשטח " .... קוראים אחורנית ומבינים ש 'המזבלה העירונית' ו 'אתר הפסולת' הם בעצם אותו מונח . ( שואלים : האם יש בקטע עוד שמות עצם שונים שהם מילים נרדפות ? ( זבל , אשפה , פסולת )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר