עמוד:40

לחזרה ולדיון . 1 לפניכם רשימת שמות ומושגים : ח'ליף , אבו בכר , שיעה , בית אומיה , בית עבאס , עולמאא , דאר אל-אסלאם , ג'יהאד , מוואלי , , 'ראג'ח בגדד . א . בחרו חמישה שמות או מושגים מן הרשימה וציינו באיזה עניין הם נזכרו בפרק . ב . מצאו צמדים או קבוצות של שמות ומושגים וציינו מה הקשר ביניהם . לדוגמה : בגדד הייתה בירת הח'ליפות בימי בית עבאס . . 2 בפרק מוזכרים אישים שהשפיעו על חיזוק מעמדו של האסלאם . ציינו שלושה מהם והסבירו מה הייתה תרומתו של כל אחד מהם . . 3 עמדו על קווי הדמיון והשוני בין דרכי ההתפשטות של האסלאם ובין דרכי ההתפשטות של הנצרות . מה לדעתכם אפשר להסיק מהשוואה זו ? היעזרו בפרק 1 ביחידה זו . . 4 אבן ח'לדון , היסטוריון ערבי בן המאה הארבע עשרה , הסביר את תהליך ההתאסלמות של העמים באימפריה כך : "המנוצח שואף תמיד לחקות את המנצח בסמליו ובלבושו , באמונותיו הדתיות ובכל תנאי מנהגיו" ( האסלאם : מבוא להיסטוריה של הדת , א , עמ' . ( 203 א . כתבו בלשונכם את הכלל שניסח אבן ח'לדון . ב . האם הסברו של אבן ח'לדון תואם את תהליך ההתאסלמות בתקופת בית אומיה וגם בתקופת בית עבאס ? נמקו את תשובתכם . . 5 חוקר האסלאם ב' לואיס טוען : "העמים הכבושים קיבלו כל מיני תמריצים להתאסלם , כגון שיעורי מס מופחתים , אבל הם לא הוכרחו לעשות זאת . עוד פחות מזה השתדלה המדינה הערבית להטמיע אותם בתוכה ולעשותם לערבים" ( ב' לואיס , המזרח התיכון , ( עמ' . ( 54 א . מה הייתה המדיניות של הח'ליפים ביחסם לעמים הכבושים ? ב . מה היה מעמדם של מוסלמים לא-ערבים באימפריה ? . 6 בררו לעצמכם באילו אזורים גאוגרפיים נפוצה דת האסלאם היום ומה מספר המאמינים בה . היעזרו במרשתת . . 7 חוקרים טוענים כי ניצחונו של צלאח א-דין על הצלבנים עודד את היהודים . שערו מדוע .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר