עמוד:120

שאלות לסיכום הסעיף : מוסדות הקהילה ( עמ' ( 120-114 . 1 א . אילו מוסדות היו בכל קהילה יהודית ? ב . כיצד מוסדות הקהילה מבטאים את רעיון הערבות ההדדית ? הדגימו . ג . אילו מהמוסדות מתקיימים גם בימינו ? מה תוכלו להסיק מכך ? . 2 לפי מ' בן-ששון "מרכזיותו של בית הכנסת נבעה ] ... [ לא רק מעובדת היותו מקום תפילה ומקום כינוס מרכזי לציבור , כי-אם גם מקשריו לבית-המדרש ולפעילויותיו" ( צמיחת הקהילה היהודית בארצות האסלאם , עמ' . ( 158 א . כיצד מרכזיותו של בית הכנסת באה לידי ביטוי בחיי הקהילות ? ב . כיצד הזיקה בין בית הכנסת למוסדות החינוך באה לידי ביטוי ? הדגימו . . 3 עיכוב התפילה נקרא במקורות גם "ביטול . "התמיד מה שם זה מלמד על המנהג ? . 4 מה היו תפקידיו של בית הדין ומה היה מעמדו ? . 5 ההיסטוריון ח"ה בן ששון טוען כי חרם בית דין הוא ביטוי לשקיעת ההנהגה המרכזית . הביאו נימוקים לביסוס דעה זו . . 6 מדוע אסרו להתדיין בערכאות של גויים ? שערו מדוע פנו יהודים לערכאות של גויים למרות האיסור . . 7 מה חשיבותה של מצוות הצדקה ? הדגימו כיצד היא באה לידי ביטוי בימינו . הקהילה מקימה מוסדות צדקה וסעד חשיבות רבה העניקו הקהילות למצוות הצדקה , שנחשבת שקולה כנגד כל המצוות , וסיפוק צורכיהם של העניים נתפס כחובת הציבור . לפי הרמב"ם " מעולם לא ראינו ולא שמענו בקהל מישראל שאין להם קופה של צדקה" ( הלכות מתנות עניים , פרק ט , הלכה ג . ( הקהילה ערכה רשימות של מקבלי התמיכה , סכומי הכספים שהוקצבו להם , מצרכי מזון ופריטי לבוש . היו קהילות שחייבו מתן צדקה לא רק לחברי הקהילה אלא גם לאורחים . הקהילה גם סייעה לעניים בתשלום המס לשלטונות . במקומות שהייתה גבייה משותפת הסכום שנגבה מהעשירים היה גדול מהסכום שנגבה משאר הקהל , ובגבייה ישירה סייעו העשירים לעניים בתשלום . כאשר אנשים נאסרו בשל חובם לשלטונות ראתה הקהילה בשחרורם קיום של מצוות פדיון שבויים ( עמ' . ( 93 מצווה זו נהגה בכל הקהילות , גם ביחס לשבויים מקהילות אחרות , ולא אחת מימנה הקהילה גם את הוצאות המחיה של השבויים עד לפדיונם . תפיסת הערבות ההדדית באה לידי ביטוי גם במוסדות אחרים שהקימו הקהילות , לדוגמה בית חולים ומבנה ששימש להכנסת אורחים . כמו כן , בקהילות בארצות הנצרות היו קבוצות , שנקראו חבורות של מצווה , שהתארגנו לקיים מצווה מסוימת , כגון ביקור חולים , קבורת המת או אספקת שמן למאור בבית הכנסת . היו מקומות שהטיפול בעניים לא היה חלק ממדיניות הקהילה אלא יוזמה של יחידים עשירים , אבל בדרך כלל שתי השיטות נהגו זו בצד זו . מתן צדקה לעניים ערב הפסח , איור מתוך "הגדת , "הזהב המאה הארבע עשרה , ספרד

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר