עמוד:159

" ספר חסידים" מציב אידאל דתי חדש השאיפה לחים דתיים שלמים שאפיינה את תורת הסוד ואת ספרות המוסר באה לידי ביטוי גם בספר חסידים . הספר מיוחס לרבי יהודה החסיד , שחי באשכנז במאה השתים עשרה והיה מצאצאי משפחת קלונימוס ( עמ' , ( 110 אך ככל הנראה הספר היה יצירה של כמה דורות . בהקדמה לספר נאמר כי הוא נכתב למבקשים לעשות את רצון הבורא . לעומת " חובות הלבבות" שהיה מכוון לציבור הרחב , " ספר חסידים" הציג אידאל דתי וחברתי תובעני רק מהחסיד . החסיד בוחר לחיות חיים שיש בהם יראת חטא והקפדה על קיום מצוות . הספר היה חידוש מבחינת הרעיונות , הלשון והסגנון , והעמיד כאידיאל דתי את דמותו של החסיד . חידוש אחר בספר היה קשת הנושאים הרחבה שנכללו בו : חיי יום-יום , ובהם ענייני צדקה , יחסים במשפחה ובקהילה , קשרי מסחר וענייני כספים ; בצד אמונות עממיות ומעשי נסים . הספר גם כלל מדרשים על פסוקי מוסר – מרביתם מספר משלי – וכן סיפורים , משלים ודוגמאות מחיי חסידים . הסיפורים תיארו מעשה טוב או רע ואת תוצאותיו והיוו דוגמה ומופת להתנהגות ראויה . כמו כן מופיעים ב"ספר חסידים" גם תופעות ויצורים על-טבעיים – שדים ומלאכים , מכשפות ומעשי פלא , שהיו לפי תפיסתו של יהודה החסיד הוכחות לכוחו הבלתי מוגבל של האל . נושא מרכזי בספר הוא קידוש השם , וזאת על רקע מסעות הצלב ( עמ' . ( 16 מסירות הנפש היא הביטוי העליון לאהבת ה' – ואהבה זו היא עיקרו של הספר ותכלית חייו של החסיד . 1תעודה מתוך חובות הלבבות , רבנו בחיי וכן אחי , ראוי לך לחשוב עם נפשך על מה שחננך האלוהים מהבנתך אותו ואת תורתו , ומה שנתן לך מן הכוח והיכולת לפרוע מה שאתה חייב לו . [ ... ] וראוי לך להשתדל בכל כחך , ותטרח בכל יכולתך לפורעו , ולהשוות מעשיך לחכמתך , והכרתך עם השתדלותך . והותר כל טורחך לעשות כפי חכמתך . ואל תתנהג במותר עולמך , פן תלאה לשלם חובות תורתך , שהאל יתעלה נתן לאדם מן הכוח כפי צרכו לתורתו ולעולמו . [ ... ] ואל תתלה עצמך ב'לו' , 'אולי'ו ותאמר : לו הגעתי למעלת כך וכך מן הממון והחכמה , הייתי משלם כל מה שאני חייב מן העבודה לבורא יתעלה , והדומה לזה מן הדברים . כי הם דברי כזבים , יתעה מי שיתלה עצמו בהם , ויפול מי שנשען עליהם . [ ... ] הישמר לך פן תיקחנה לטענה לך ולאמתלא , כי אתה בזה ככל חוטא שיטען כזה , וכבר ידעת שאינה מצלת אותו מן העונש . כמו שכתב שלמה עליו השלום על הגנב ( משלי ו ) [ ... ] אף על פי שדחקו נראה , וצרכו הביאו לקחת ממון אחרים , לא יינצל בזה מן העונש ותשלומי כפל , כל שכן שאר החטאים . ( שער חשבון הנפש , פרק ( 'ג . 1 נסחו בלשונכם את הדרישה מהאדם לפי "חובות . "הלבבות . 2 הסבירו את הדוגמה של הגנב .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר