עמוד:14

. 5 האם ידוע לכם על ניהול משא ומתן חשוב ומשמעותי שמנהלת מדינת ישראל בעת הזאת ? . 6 למדתם על מנהיגים שונים : שופטים ומלכים . א . אילו תכונות מנהיגות מתגלות אצל גדעון באופן שבו הוא מנהל את המשא ומתן עם שבט אפרים ? אילו תכונות מנהיגות מתגלות אצל יפתח ? ב . האם אלו תכונות חשובות למנהיג ? מדוע ? ג . האם יכולת לנהל משא ומתן ולהימנע מסכסוכים היא תכונה או התנהגות נרכשת , נלמדת ? הסבירו . ד . האם , לדעתכם , משא ומתן יכול למנוע מלחמות ? הביאו דוגמאות מהתנ"ך ומימינו . ו . " אז רפתה רוחם מעליו בדברו הדבר הזה" ( שופטים ח . ( 3 האם , לדעתכם , זו תמיד התוצאה של ניהול משא ומתן נכון ושקול ? . 7 השוו בין המשא ומתן שניהל יפתח לבין המשא ומתן שניהל גדעון . מה דומה ומה שונה ביניהם ? משלי טו 7-1 א מענה-רך ישיב חמה ודבר-עצב יעלה-אף . ב לשון חכמים תיטיב דעת ופי כסילים יביע אולת . ג בכל-מקום עיני ה' צפות רעים וטובים . ד מרפא לשון עץ חיים וסלף בה שבר ברוח . ה אויל ינאץ מוסר אביו ושמר תוכחת יערים . ו בית צדיק חסן רב ובתבואת רשע נעכרת . ז שפתי חכמים יזרו דעת ולב כסילים לא-כן . שאלות . 1 קראו בספר משלי פרק טו פסוקים . 7-1 . 2 א . אילו מהפסוקים בקטע מתאימים לתגובתו של גדעון לאפרים ? הסבירו את בחירתכם . ב . התאימו פסוקים להתנהלותו של יפתח . ג . האם מענה רך מדי עלול לעתים ללבות את הכעס ? . 3 חזרו וקראו את הקטע מספר משלי . האם יש בו עצות נוספות וחשובות להתנהלות נכונה של מנהיג ? האם יש בו עצות מועילות להתנהלות נכונה לכל אדם ? . 4 בחרו פסוק אחד שהייתם ממליצים שישמש ככרזה שתתלה בחדרו של מנהיג . . 5 מצאו במילון שלושה צירופי לשון למילה 'רך . ' . 6 האם יש לכם מסקנה אישית מהפסוק "מ ַ ע ֲ נ ֶ ה-ר ַ ך י ָ ש ִ יב ח ֵ מ ָ ? "ה רך - שאינו קשה , שאינו מוצק , עדין , רגיש , מושפע בקלות מכוחות חיצוניים , ותרן . מענה-רך - תשובה שמושפעת מדברי הצד השני ומביעה הסכמה מסוימת עם דבריו . מרפא לשון - דיבור שמרפא נפש הנתונה בצער ובייאוש . ינאץ מוסר אביו - מבזה את דברי אביו . כסיל - שוטה , אוויל . בית צדיק חסן רב ובתבואת רשע נעכרת - בית הצדיק הוא כמו בית חסין מלא תבואה בעוד שבבית הרשע התבואה נעכרת , מתקלקלת . יערים - מי שישמור את התוכחות והמוסר - יהיה חכם ( בספר משלי ערמה היא גם חכמה חיובית )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר