עמוד:58

עבודת חקר – היישוב שלי על פי תכנית הלימודים החדשה לכיתה ז , חלק מתהליך הלמידה בגאוגרפיה כולל עבודת חקר 10 ) שעות מתוך 60 שעות שנתיות . ( כך כתוב באתר המפמר , קובץ עבודת החקר ) " תכנית הלימודים אדם וסביבתו – כפר עולמי , עוסקת בהיבטים שונים של האדם במרחב . היבטים אלה מאפשרים לבחון ביחידה 5 את היישובים במרחב המשתנה תוך התייחסות ליישובם של התלמידים ולסביבתם הקרובה . נושא היישוב שלי מזמן למידת חקר פעילה המתבססת על הידע הקיים והנרכש בתכנית זו . בנושא היישוב שלי עסקו התלמידים כבר בכיתה ד , כחלק מתכנית הלימודים במולדת חברה ואזרחות . הספירליות בתכנית הלימודים מאפשרת הרחבה והעמקה של הידע הנרכש בנושא היישוב . עתה , בכיתה ז , היכולת הקוגניטיבית של התלמידים מאפשרת ראייה תכנונית עתידית של היישוב , ניתוח וביקורת בנושאים מורכבים יותר , ואלו מובילים ללמידת חקר ברמת חשיבה גבוהה יותר . " עבודת החקר - היישוב שלי היא הזדמנות לתלמידים לבחון את היישוב שלהם מזווית שונה קצת - זווית של חוקרים . זהו מסע שבו התלמידים שואלים שאלות על היישוב , מגלים דברים מעניינים , רוכשים ידע חדש ומגיעים למסקנות מגוונות . העבודה מאפשרת להתמודד עם משימה לימודית מעמיקה ומאתגרת , ומזמנת עיסוק של התלמידים בסוגיה גאוגרפית הקשורה ביישוב שלהם . זוהי משימה שהיא מעבר לנלמד בבית הספר ובתכנית הלימודים הרגילה . הכנתה מבוססת הן על ידע שקיים בשטח ואותו התלמידים רוכשים , והן על ידע חדש שהם מייצרים בעזרת כלי מחקר כמו שאלונים , ראיונות , תצפיות וכדומה . העבודה מאפשרת לתלמידים ללמוד ולחקור נושא שהם בחרו ושמעניין אותם . היא יכולה להיות שיאה של שנת הלימודים - הן כפרויקט אישי והן כפרויקט כיתתי או שכבתי . בעבודה יתמודדו התלמידים עם סוגיה גאוגרפית , יעמיקו בה , יחקרו אותה ויסכמו אותה . גם אם לא מצופה שהחידוש המדעי והיישומי של עבודתם יהיה רב , הרי שהמידע שהם יאספו וייצרו יהיה פרי גילוי שלהם , ולכך יש ערך רב . עם זאת , בהחלט ייתכן שעבודה של תלמידים יכולה להיות בעלת ערך , למשל , בשביל קובעי המדיניות ביישוב . מאייר : שחר נבות

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר