עמוד:71

נספח מס ' 5 רשימת נושאים לדוגמה ושאלות חקר אפשריות להלן מובאים נושאים אפשריים לעבודה וכמה שאלות חקר המתאימות לכל אחד מהנושאים . יש כמובן עוד שאלות חקר רבות שאפשר לשאול ועוד נושאים שאפשר להעלות על הדעת . מומלץ לפעול כך שהתלמידים הם שיציעו את הנושא לעבודה שלהם ואת שאלת או שאלות החקר המתאימות לו . הנושאים ושאלות החקר המובאים כאן מיועדים לך , המורה , כדי לקבל מושג על נושאים ושאלות אפשריים , ובמידת הצורך - להציעם לתלמידים או להכווינם לשאלת מחקר איכותית וטובה . הנושאים ושאלות החקר : . 1 שימור ופיתוח במרכז ההיסטורי של היישוב : כיצד השתנה מרכז היישוב במהלך השנים ומה היו הסיבות לכך ? כיצד התקיים המתח שבין שימור לפיתוח במרכז ההיסטורי של היישוב ? כיצד נבחרו המבנים לשימור ? כיצד בוצע השימור ? מהן התכניות של העירייה בנוגע למרכז ההיסטורי ? מה חושבים תושבי העיר על המרכז ההיסטורי ועל השימור בו ? האם המרכז ההיסטורי או המבנים ההיסטוריים יכולים לשמש כמוקד פיתוח של היישוב ? . 2 העובדים הזרים ביישוב שלי : מהן המגמות בתנועת העובדים הזרים ביישוב ? כיצד התמודד היישוב עם העובדים הזרים ? כיצד השתנה היישוב עם בוא העובדים הזרים ? כיצד יכולה אוכלוסייה זו לתרום ליישוב ? מהם האתגרים שהיא מציבה ? . 3 תהליכי הגירה ביישוב שלי : כיצד השפיעו גלי הגירה אל היישוב וממנו על התפתחות היישוב ? כיצד השפיעו אוכלוסיות שונות שבאו ליישוב על אופיו ? מהם גורמי המשיכה של היישוב , ה"מושכים" תושבים לגור בו ? האם יש לו גורמי דחיפה , ה"דוחפים" אנשים להגר ממנו ? האם מי שנולד ביישוב וגדל בו בוחר להישאר לגור בו , לבנות בו את ביתו ולהקים בו משפחה ? מדוע אנשים עוזבים את היישוב ? מה ישכנע אותם להישאר בו ? . 4 תהליכים דמוגרפיים ביישוב שלי : כיצד גדלה אוכלוסיית היישוב עם השנים ואיך התמודד עם כך היישוב ? מהו הרכב הגילים ביישוב וכיצד הוא משפיע על אופיו ? מהו הרכב הגילים בשכונות שונות ביישוב וכיצד הוא משפיע על אופיין ? מהו הרכב הגילים הצפוי ליישוב וכיצד נערך לכך השלטון המקומי ( העירייה / מועצה ?( השוואה של מדדים דמוגרפיים שונים , כמו שיעורי ילודה , שיעורי תמותה , שיעורי נישואין וגירושין , והרכב הגילים - בין היישוב שלי ליישובים אחרים , בין שכונות ביישוב עצמו , בין שנים שונות ביישוב . . 5 הקשר בין היישוב שלי ליישובי הסביבה : במה בא לידי ביטוי הקשר בין היישוב שלי ליישובי הסביבה ? האם בכל בוקר יוצאים יותר אנשים מהיישוב ( לעבודה , ללימודים וכדומה ) מאשר נכנסים אליו או שמא יותר נכנסים ליישוב מאשר יוצאים ממנו ? כך גם בנוגע לשכונות ביישוב . מה משתמע מכך ? לשם מה באים אנשים מהסביבה ליישוב שלי ? לשם מה יוצאים אנשים מהיישוב ? האם ביישוב עצמו ניתן לספק להם את הדבר שלשמו הם יוצאים ממנו ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר