מתוך:  > איך משחקים?

עמוד:3

לפעמים יכולים להיות בטקסט פערים המבוססים על ההנחה שלקורא יש ידע קודם מסוים וכישורים מסוימים לביצוע . הטקסט המפעיל מספק משוב מיידי לקורא , כיוון שרק מי שהצליח להבינו יוכל לבצע את הנדרש על פי ההוראות . במקרה של הוראות להכנת תוצר - הצלחה בהכנת תוצר סופי דומה לתוצר המצופה מעידה על הצלחה בקריאה ובביצוע ההוראות . במקרה של הוראות למשחק - הצלחה בהכנת תוצר סופי , הדומה לתוצר המצופה , מעידה על הצלחה בקריאה ובביצוע ההוראות . מכיוון שטקסט הוראות צריך לגרום לקורא לנקוט פעולה ) במקרה שלנו - לשחק , ) יש חשיבות רבה לאופן שבו הוא מאורגן , לחלקים ברורים בו : כותרת ) שם המשחק , ) פתיח ) אם יש , ) פירוט ציוד נדרש או תנאים מקדימים , הוראות ממוספרות , איורים מלווים ) בעיקר במקרה של הכנת תוצר . ) להוראות יש נוסח קבוע , ובדרך כלל ביצוען לפי הסדר הכרחי להצלחת המשימה . תיאור היחידה במהלך היחידה התלמידים יאזינו לתיאור של משחק , יקראו טקסטים של הוראות למשחקים שכתבו מומחים וינסחו תבחינים להערכת הוראות למשחק - כל אלה לקראת כתיבת הוראות למשחק ששמעו את תיאורו . כמו כן יתנסו התלמידים במשחק בפועל עפ"י הוראות , וכך יוכלו לבחון את ההוראות ואת מידת הבהירות שלהן . אם במהלך ההתנסות ייתקלו במצב שאינו ברור , יהיה עליהם לחזור ולתקן את ההוראות . בכל המקרים מדובר במשחקי חצר שהיו מקובלים לפני שנים , וכך תושג מטרה נוספת : התלמידים יכירו את המשחקים ההם , ואולי אף יאמצו את חלקם ויבלו זמן רב יותר בחוץ . בסוף היחידה מובאות הוראות לשני משחקי חצר נוספים . אלה עומדים לרשות המורה כתוספת למהלך היחידה או כגיוון . מטרות בחינוך לשוני הבנת הוראות דבורות וכתובות . הכרת המאפיינים של טקסט הוראות בכלל ושל הוראות למשחק בפרט . שכלול היכולת של מתן הוראות בעל פה . התנסות מושכלת ומכוונת בכתיבה של הוראות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר