עמוד:17

משווים את הקטע הראשון והאחרון . איך ההבדל ביניהם מצביע על תהליך ההשתנות של אלכס ? מסייגים את ההתרחשות ( אקדח בידיו של נער בן , ( 12 ומסבירים שההחזקה באקדח מתרחשת בתנאים מאוד יוצאי דופן של מלחמה , כשהנער נשאר לגמרי לבד ( ההדגשה הזאת באה כדי שהתלמידים לא יסיקו מסקנות לא רלוונטיות ביחס להחזקה של כלי נשק גם בחיים של היום . ( קבוצה : 2 המסתור קבוצה זו עוקבת אחרי התהליך של הכנת מסתור ושכלולו . בפעילות הזו אלכס מראה תושייה כבר מההתחלה , והתושייה הזו מתבטאת בתכנון המסתור , בשינוי מקום המסתור והתאמתו לצרכיו ולנסיבות , ביציאה לבית החרושת לאסוף חבלים , ובהרבה פעולות נוספות . אלכס עשה ככל יכולתו כדי לשוות למסתור שלו מראה של דירה . הוא תר אחר רהיטים , כלים וחפצים שונים . כמוצא שלל רב הוא ליקט ספרים והציב גם אותם במקום המסתור שהיה לביתו . הוא שכלל את דרכי הגישה למסתור כדי שלא ייחשף לעיניים זרות ועוינות , וכך ניהל חיים נוחים ובטוחים , ככל שהנסיבות אפשרו לו . קוראים יחד בקבוצה את העמודים : . 152-151 , 80-78 , 62-61 , 50-49 מזהים את הנושא המשותף של הקטעים שקראו ( הכנת המסתור . ( מצביעים על ההבדלים בין מקום המסתור הראשון של אלכס לבין המסתור שבו נשאר עד שנפגש עם אביו . משוחחים : איזו תכונה של אלכס מוצאת ביטוי בקטעים שקראתם ? ( תושייה , יוזמה ) בעמ' 152 אומר אלכס : "לא איבדתי את העשתונות . " למה התכוון ? האם מדובר בתכונה שאפיינה אותו גם קודם ? הביאו דוגמות מהקטעים הקודמים שקראתם ( מספרי העמודים מופיעים למעלה . ( קבוצה : 3 היציאות מהמסתור במהלך התקופה שאלכס מתחבא הוא יוצא החוצה כמה פעמים למטרות שונות . תחילה הוא יוצא רק לבתים הקרובים בגטו , ובהמשך גם מחוצה לו . גם מטרת היציאות משתנה , ולקראת סוף הספר הוא יוצא אפילו למפגשים חברתיים ומשחק עם ילדים . המעקב אחר מטרת היציאות ויעדן מצביע על השינוי שחל באלכס - התעוזה והביטחון העצמי שהוא מפתח .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית

ישראל. משרד החינוך


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר