עמוד:ה

פרק : 7 אנרגיה גרעינית פרק קצר זה עוסק בכמויות האנרגיה העצומות המשתחררות בתהליכים המתרחשים בגרעין האטום : ביקוע גרעיני ומיזוג גרעיני , וכן לומדים על ניצול האנרגיה הגרעינית לתועלת האדם . כמו כן לומדים על הסכנות שבחשיפה לקרינה רדיואקטיבית ועל אמצעים להפחית את נזקיה . פרויקט : התייעלות אנרגטית בבית הספר פעילות שיתופית המבוססת על שימוש במונחים ובעקרונות שנלמדו בתחום האנרגיה . פעילות זו משלבת מיומנויות של חקר , מידענות ופתרון בעיות , וכן התנסות באסטרטגיות חשיבה כגון זיהוי רכיבים וקשרים . מטרות , הדגשים ועקרונות עיקריים הנושאים הנידונים בספר כוללים את כל נושאי החובה ונושאי ההרחבה בתכנית הלימודים המעודכנת במדע וטכנולוגיה לחט"ב . מטרות הלימוד והנושאים המרכזיים של יחידת הלימוד פיזיקה וטכנולוגיה לכיתה ט נגזרו מתכנית הלימודים . להלן העקרונות העיקריים שעל התלמידים לדעת ולהבין ( לקוח מתכנית הלימודים : ( נושא מרכזי : אנרגיה ומערכות טכנולוגיות . 1 לאנרגיה יש מופעים שונים ( סוגי אנרגיה . ( . 2 אנרגיה יכולה להפוך מסוג אנרגיה אחד לסוג אנרגיה אחר ( המרת אנרגיה . ( . 3 אנרגיה יכולה לעבור מגוף לגוף ( מעבר אנרגיה . ( . 4 במערכות טכנולוגיות מתרחשים המרות אנרגיה ומעברי אנרגיה . . 5 כאשר גופים בעלי טמפרטורה שונה נמצאים במגע , עוברת אנרגיה ( חום ) מהגוף בעל הטמפרטורה הגבוהה לגוף בעל הטמפרטורה הנמוכה . תהליך זה יימשך עד למצב יציב שבו הטמפרטורה של הגופים תהיה שווה . . 6 מעברי חום בין גופים יכולים להתרחש בדרכים שונות : הסעה , הולכה וקרינה . . 7 חוק שימור האנרגיה : כמות האנרגיה הכוללת במערכת מבודדת , שאינה מאפשרת מעבר אנרגיה בינה ובין סביבתה , נשמרת . . 8 בהמרות ובמעברי אנרגיה לא כל סוגי האנרגיה המתקבלים הם שימושיים . . 9 האנרגיה החשמלית היא אנרגיה רווחת מאוד בשימוש . . 10 הזרם הכולל במעגל חשמלי תלוי בעוצמת המקור ( לדוגמה סוללה ) ובהתנגדות החשמלית של רכיבי המעגל . . 11 הספק האנרגיה החשמלית של רכיב במעגל חשמלי תלוי בזרם העובר דרכו ובמתח שבין קצותיו . . 12 הקרינה האלקטרומגנטית נושאת אנרגיה , נעה במהירות האור , מאופיינת בסוגי קרינה שונים ( ספקטרום אלקטרומגנטי , ( ויש לה שימושים מגוונים . . 13 גוף שפולט קרינה מאבד אנרגיה וגוף שקולט קרינה קולט אנרגיה . . 14 האור הנראה מהווה חלק קטן מספקטרום הגלים האלקטרומגנטיים . . 15 תהליך כימי מלווה תמיד בקליטת אנרגיה או בפליטתה . . 16 האדם מנצל אנרגיה לתועלתו כדי להתקיים , להגביר את יכולתו וכדי לשפר את איכות חייו . . 17 משאבי ( מקורות ) האנרגיה שונים זה מזה בזמינותם ובדרכי ניצולם לצורכי האדם . . 18 להפקת אנרגיה ולשימוש במשאבי ( מקורות ) האנרגיה השונים יש השפעה על איכות החיים ועל הסביבה . . 19 קיימים קשרי גומלין בין מדע , טכנולוגיה וחברה . . 20 הטכנולוגיה משפיעה על איכות החיים ועל הסביבה . יש לה השפעות חיוביות כמו עלייה ברמת החיים ובאיכות החיים . שימוש נבון בטכנולוגיה מאפשר לצמצם את השפעותיה השליליות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר