עמוד:4

מבוא לפרק על פי ההמלצה בתוכנית הלימודים , יש להקדיש כ - 18 שעות לפרק הזה . בפרק הזה התלמידים לומדים נושאים חדשים : הרחבה וצמצום , מציאת מכנה משותף , השוואת שברים באמצעות מכנה משותף וחיבור וחיסור שברים שהמכנים שלהם שונים . בכיתה ד למדו התלמידים לבדוק ולקבוע אם שני שברים נתונים שווים זה לזה או שונים זה מזה על ידי צביעה במקלות השברים והשוואה . בכיתה ה הם לומדים לראשונה להשתמש בפעולות חשבון כדי למצוא שברים השווים לשבר נתון – הרחבה וצמצום . בתחילת לימוד הנושא התלמידים עושים את פעולות ההרחבה והצמצום בעזרת אמצעי המחשה של מלבנים המחולקים לחלוקה עיקרית ולחלוקת משנה , וכך מסיקים את כללי החישוב של הפעולות האלה . בכל יחידה פעולות ההרחבה והצמצום מוצגות גם על ישר המספרים . בהמשך הפרק לומדים כי באמצעות הרחבה ( ולעיתים באמצעות צמצום ) אפשר להפוך כל שני שברים לשברים בעלי אותו מכנה , מכנה משותף , ואז קל להשוות ביניהם ולעשות איתם פעולות כמו חיבור וחיסור . לסיכום הפרק התלמידים פותרים בעיות מילוליות מגוונות , שבפתירתן יש להסתמך על הנושאים המתמטיים שנלמדו בפרק הזה ובפרקים הקודמים . מתי נשחק שוב במשחק האהוב עליי "" תפוס את העכבר "" ? תראי גזר , בשני שלישים מהיממה אני ישן , בחצי מהזמן שנותר אני מתנקה ואחר כך מבלה שעתיים בטיפוס על עצים . כמה זמן זה משאיר לנו ?

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר