עמוד:5

א . שברים שווים ( עמודים 7 – 4 ) היחידה הזאת משמשת הכנה ליחידות הבאות , העוסקות בצמצום ובהרחבה . היא נועדה בעיקר להזכיר ולחזק את הרעיון שיש שברים השווים זה לזה . בפעילות 1 התלמידים צובעים 1 3 ממלבן המחולק לחלקים שווים במגוון דרכים . מומלץ לבקש מהתלמידים להסביר איך אפשר למצוא כמה חלקים יש לצבוע בכל סעיף . בסעיפים א ו -ב המלבן מחולק לשלושה חלקים בדיוק , ולכן קל לצבוע שליש . כדאי להפנות את תשומת הלב של התלמידים לכך שהחלקים שצבעו בשני הסעיפים שווים בשטחם למרות צורתם השונה . בסעיפים ג – ו המלבנים מחולקים ליותר משלושה חלקים . בבואם לצבוע שליש ייתכן שיהיו תלמידים שיספרו את מספר החלקים שהמלבן מחולק אליהם ויחשבו כמה הוא שליש מהמספר הזה , כלומר יחשבו על השבר במשמעות של חלק מכמות . למשל , בסעיף ו המלבן מחולק ל -18 לדוגמה חלקים שווים , במלבן 1 3 . מ - 18 סעיף הוא ו 6 , ולכן 3 שורות יש לצבוע , ולכן 6 שורה חלקים אחת . תלמידים היא 1 3 אחרים מהמלבן ייעזרו . אם במבנה הרעיון המלבן מגיע . מהתלמידים , כדאי להדגיש את שלושת קווי החלוקה לשורות בהתאם , כך : חשוב לקיים את הדיון שבין שני חלקי הפעילות . הדיון מכוון את התלמידים לראות את השבר מהם הנוסף צבועים על 1 3 המתאים ולכן השבר למלבנים 2 6 מתאים בסעיפים , ולפיכך ג – 2 6 = למשל , 1 3 בסעיף ג המלבן מחולק ל - 6 חלקים ו -2 לאחר הדיון התלמידים משלימים את כל השברים השווים ל - 1 3 שהם מצאו על ידי צביעת מלבנים ד – ו . פעילויות 2 ו - 3 משמשות הכנה לפעילויות ההרחבה שבהמשך . בפעילויות האלה מוצגים מלבנים מחולקים , וחלק מקווי החלוקה מודגשים , כך שנוצרת חלוקה עיקרית וחלוקת משנה . כדי להתאים שבר לציור , אפשר להתמקד בחלוקה העיקרית או בחלוקת המשנה , והשברים המתקבלים הם שווים . הקושי נובע מהצורך לראות את שתי החלוקות באותו מלבן . אפשר להתחיל את הפעילות דווקא בתמונה שבתחתית העמוד ולשאול את התלמידים מה הם רואים בתמונה . יהיו תלמידים שיראו כאן ארנב הפונה ימינה , ותלמידים אחרים יראו ברווז המסתכל שמאלה . המסקנה היא שלפעמים אפשר לראות את אותו דבר בדרכים שונות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר