עמוד:79

מְ שַׂ חֲ קִ ים בְּ כָ ל מָ ק וֹ ם 79 16 . בַּחֲרוּ לְכָל פּוֹעַל בְּעָתִיד אֶת הַפּוֹעַל הַמַתְאִים בְּהוֹוֶה . اختاروا لكلّ فعل بصيغة المضار ع ( المستقبل ) الفعل المناسب له بصيغة المضار ع . 17 . כִּתְבוּ בַּמַחְבֶּרֶת אֶת שֵם הַגוּף ( الضمير ) הַמַתְאִים לַפְּעָלִים בְּכָל שוּרָה . א . תְטַיֵיל / תִשְמַע / תַצְלִיחַ ב . תִשְאֲלוּ / תְבַקְרוּ / תָקוּמוּ ג . תְנַגְנִי / תַעַמְדִי / תִסְתַכְּלִי ד . אֶכְתוֹב / אַדְלִיק / אֶתְעוֹרֵר ה . נִרְאֶה / נְחַכֶּה / נְאַחֵר 18 . הַתְאִימוּ בֵּין הַפּוֹעַל בְּעָבָר לַפּוֹעַל הַמַתְאִים בְּעָתִיד . שָאַלְתָטִייַלְתִי טִייַלְתֶם הִפְסַדְנוּ הִמְשַכְתֶן שְאַלְתֶן הִמְשַכְתְ תְטַיְילוּ תִשְאַל תַמְשִיכוּ אֲטַיֵיל תַמְשִיכִי נַפְסִיד תִשְאֲלוּ הוֹוֶהעָתִיד חוֹשֵב / חוֹשְבוֹתתַחְשוֹב רוֹקֶדֶת / רוֹקְדוֹתתִרְקְדִי מִשְתַתֶפֶת / מִשְתַתְפוֹתתִשְתַתְפוּ מְבַקֵר / מְבַקְרוֹתתְבַקְרוּ מַתְחִיל / מַתְחִילִיםתַתְחִיל מִתְחַבֵּר / מִתְחַבֶּרֶתתִתְחַבְּרִי אַתָה פעילויות 16 - 18 פעילויות אלה מתרגלות שימוש נכון בפעלים בעתיד בגוף ראשון ובגוף שני . פעילות 16 לפעילות שתי מטרות : תרגול של זיהוי התחיליות והסיומות האופייניות לגוף שני עתיד, ובנוסף תרגול המרה של פעלים מעתיד להווה . את הפעילות יש לעשות בשלבים : בשלב ראשון התלמידים צריכים לזהות את שם הגוף של הפעלים בזמן עתיד בעמודה הימנית לפי התחיליות והסיומות של כל פועל . בשלב השני התלמידים צריכים לזהות את שמות הגוף המתאימים לפעלים בזמן הווה בעמודה השמאלית, ולבסוף לבחור את הפועל בהווה שמתאים מבחינת שם הגוף לפועל בעתיד . פעילות 17 לאחר השלמת הפעילות אפשר לבקש מהתלמידים להוסיף לכל טור עוד פועל שמתאים לאותו שם גוף . זמן משחק, דיבור ועוד פעלים בסלים על מנת לתרגל את זיהוי הפעלים בשלושת הזמנים, אפשר להצמיד ללוח שלוש שקיות, או להציב על השולחן שלושה סלים : סל עבר, סל הווה, סל עתיד . התלמידים עומדים בטור ארוך מול הלוח או השולחן, וכל אחד מהם מקבל פתק ועליו כתוב פועל . התלמידים צריכים להכניס את הפתק שקיבלו לסל המתאים לפי הזמן של הפועל שלהם . אפשרות אחרת היא להציב סלים לפי שמות גוף : סל "אני" ,סל "אתה", סל "את", סל "אנחנו" וסל "אתם / ן" . 79

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר