עמוד:28

א . כפל שבר בשבר גם פעילויות 9 ו- 10 משלבות בין כפל לחיבור וחיסור בתרגילי שרשרת ובבעיות מילוליות . חשוב לחזור ולהבחין בין הפעולות השונות – משמעותן ודרכי הפתרון שלהן . בפרט כדאי להזכיר את המשמעות של חיבור בעזרת מכנה משותף מאחר שהתלמידים למדו את הנושא לפני שנה וייתכן ששכחו . ב פעילות 10 כל הבעיות עוסקות בחישוב חלק מתוך חלק, ולכן לכולן מתאים תרגיל כפל . הבעיות ב סעיפים ב ו- ג הן בעיות רב-שלביות . את הבעיה ב סעיף ג אפשר לפתור בדרכים שונות : ג מרדכי הטבח הביא איתו משוק ״מחנה יהודה״ בירושלים תבלין ייחודי בחבילה 1 2 מהחבילה להכנת תבשיל עדשים, 4 ק״ג . הוא השתמש ב- שמשקלה 50 1 מהחבילה להכנת תבשיל ירקות, ובכל השאר להכנת מרק . ב- 5 מה משקל התבלין שהשתמש בו מרדכי במרק ? למשל אפשר למצוא באיזה חלק מהתבלין השתמש מרדכי עבור שני התבשילים : מהתבלין . נותר למצוא כמה הם 3 10 . כלומר להכנת המרק השתמש מרדכי ב- 1 12 75 10 = + ק"ג תבלין במרק . 12 500 . כלומר מרדכי השתמש ב- 3 410 1250 500 ק"ג : = # 4 50 מ- 3 10 לחילופין אפשר למצוא מה משקל התבלין שהשתמש בו מרדכי עבור כל אחד מהתבשילים ולחסר אותו ממשקל התבלין שהביא משוק "מחנה יהודה" בירושלים . ) 1 42 4 50 ק"ג ( = # 100 4 100 עבור תבשיל העדשים : 1 ) 4 450 250 4 ק"ג ( = # 5 עבור תבשיל הירקות : 250 12 ק"ג תבלין 4 , כלומר מרדכי השתמש ב- 500 4 250 4 2050 8100 12500 500 40 500 = - - = - - 500 במרק . שימו לב, במקרה זה אין שום סיבה לדרוש מהתלמידים לצמצם את התוצאה . לעומת זאת אפשר לשאול אותם בכמה גרמים של תבלין השתמש מרדכי במרק . כדי לענות על השאלה ק"ג הם 24 גרם . אפשר גם לעבור מקילוגרמים 24 000 1, , 12 24500 000 1, כדאי דווקא להרחיב : = לגרמים בשלבים מוקדמים יותר של השאלה . מעבר זה חשוב ומסייע לתלמידים לזכור ולחזור על הנושא של קשרים בין יחידות משקל שונות . 28

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר