עמוד:42

ב . חילוק שברים ב פעילות 16 מנתחים את הקשר הכפלי בין שני מספרים נתונים . בשלוש התבניות שבכל שורה נתונים אותם שני מספרים . למשל, בשורה העליונה : דד וגוג ממ הה 1 2 : 16 = 99 96 = 32 = 412 א מכפלה ב גורמים מכפלה גורמים 1 2 9 6 3 , גורמים 4 2 9 2 9 מכפלה 1 6 1 6 , , מעניין להיווכח שאם נתונים שני מספרים אפשר לשבץ אותם בתבנית גורמים ומכפלה בשלושה אופנים שונים : שניהם גורמים ( סעיף א ) , וכדי לחשב את המכפלה יש להכפיל אותם זה בזה, האחד גורם והאחר מכפלה ולהפך ( הדוגמה ו סעיף ב ) , וכדי לחשב את הגורם החסר יש לחלק את המכפלה בגורם . ב פעילות 17 התלמידים פותרים משוואות כפליות בעזרת תבניות גורמים ומכפלה . אפשר להנחות את התלמידים לעבוד בכל סעיף בסדר הזה : א . להקיף את המקום של המכפלה במשוואה ( בתרגיל כפל המכפלה היא התוצאה, בתרגיל חילוק המכפלה היא המספר הראשון בתרגיל ) ב . לכתוב בתבנית את שני המספרים הנתונים ג . לכתוב תרגיל ישיר לחישוב המספר החסר ולפתור אותו – אם חסרה המכפלה כותבים תרגיל כפל, אם חסר גורם כותבים תרגיל חילוק ד . להשלים את המספר החסר במשוואה לפי תוצאת התרגיל הישיר . ב פעילות 18 יש בעיות מילוליות שמתוארים בהם מצבים כפליים, ועל התלמידים לפעול בשלושה שלבים : א . לקבוע אם מתאים לבעיה תרגיל כפל או תרגיל חילוק ב . לפתור את התרגיל המתאים ג . לכתוב את התשובה לשאלה בבעיה . 42

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר