עמוד:74

ב . חילוק מספרים עשרוניים ב- 10 , ב- 100 וב- 1,000 בשלב זה עדיין לא מוצגת לתלמידים ההכללה . ב פעילות 3 מוצגת להם דרך נוספת לפתור תרגיל חילוק ב- 10 , בעזרת שברים . התלמידים למדו בפרק הקודם, "כפל וחילוק שברים – חלק ב", שבמקום לחלק מספר במספר מסוים, אפשר לכפול אותו במספר ההופכי לו . 3 . אפשר לחלק מספר עשרוני ב- 10 בעזרת שברים . 26 5 = 10 : 26 . 5 526 = 10 : 526100 = 10 : 1100 526100 = 10 526 . 0 = 1,000 דד ר לר ל פפ תרו תרו לדוגמה : = 10 : 26 . 5 הדרך לחלק מספר עשרוני המוצגת כאן מתרגלת ומחזקת את הדרך שנלמדה בשברים . ב פעילות 4 התלמידים פותרים תרגילי חילוק של מספרים עשרוניים ב- 10 בעזרת שברים וכותבים בשורות טבלת המבנה העשרוני את המספר שחילקו ב- 10 ואת תוצאת התרגיל . יש לשים לב לכך שב סעיף ג מחלקים מספר שלם ולא מספר עשרוני ב- 10 , ועל התלמידים להסיק . . לשם כך הם יכולים להיעזר בטבלת המבנה העשרוני המחיקה שבסוף הספר 716 10 ש- = 6 71 לתלמיד . לאחר דיון המשווה בין המסקנות מהפעילות שבעמוד הקודם לפעילות זו, מוצגת ההכללה : כשמחלקים מספר עשרוני ב- 10 , הערך של כל ספרה קטן פי 10 , ובטבלת המבנה העשרוני כל הספרות עוברות מקום אחד ימינה . ז ה נ ראה כ אילו מז י ז י את ה נ קו ד ה העשרו נ ית מ קו אח ד ש מ אלה . = 84 5 10 4 58 . : . עשרותיחידות עשיריות מאיותאלפיות 84 5 4 58 . . 485 המספר המספר 485 לחלק ל- 10 ב פעילות 5 אפשר לכתוב את סדרת המספרים המתקבלת בתוצאות התרגילים . זו סדרה בעלת מנה קבועה – 10 . לדוגמה, ב סעיף א : . . . , 02 . 0 , 2 . 0 , 2 , 20 , 200 , 000 , 2 10 : 10 : 10 : 10 : 10 : התלמידים רגילים לנתח סדרות חשבוניות ( שבהן ההפרש בין המספרים קבוע ) ולא סדרות כאלה שבהן המנה קבועה ( סדרות הנדסיות ) . 74

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


לצפייה מיטבית ורציפה בכותר